Brynäs IF presenterar det samlade ekonomiska resultatet för säsongen 23-24

Publicerad: 2024-06-19
Brynäs IF håller den 21:a augusti 2024 årsmöte för att stänga verksamhetsåret och öppna det nya, men redan nu väljer föreningen att offentliggöra det samlade övergripande ekonomiska resultatet då årsredovisningen är inlämnad till licensnämnden.

Ett år som har varit utmanande ekonomiskt, inte minst utifrån att budgeten presenterades med ett intäktsbortfall på cirka 50 miljoner från föregående år och ett planerat underskott på två miljoner kronor. Det har inneburit effektiviseringar och återhållsamhet för organisationen, samtidigt som dom sportsliga prioriteringarna har varit av avgörande karaktär för att snabbt kunna återta platsen i SHL. 

Brynäs IF har sedan degraderingen varit väldigt tydliga med att de sportsliga prioriteringarna har stått högst på prioriteringslistan då föreningens långsiktiga existens i SHL kommer att vara en existentiell fråga för klubbens tillväxt mot visionen. Föreningen var också väldigt tydlig med att oavsett degraderingen så ändrades ingenting i den långsiktiga visionen, Brynäs IF ska leda utvecklingen av Svensk ishockey och skapa vinnare på och vid sidan av isen. På många områden kan vi konstatera att vi under det föregångna verksamhetsåret var närmare visionen än på den sportsliga herrsidan, exempelvis så gick vårt SDHL-lag in i säsongen med tre raka SM-finaler och vårt sociala hållbarhetsarbete är ett föregångsexempel i idrottssverige. 

- Det har det aldrig funnits något tvivel att föreningens plats i SHL var det viktigaste att säkerställa under verksamhetsåret, jag hoppas alla känt av vår satsning och jag tycker det märks tydligt utifrån den kraftsamling vi sett. Vi är överväldigade över det stöd vi fått. Det har varit utmanande då vi inte vill ställa ett avancemang i konflikt med att inte leverera på ingångna avtal för övrig verksamhet. Det har varit utmanande att räcka till, förväntningarna har varit större på våra leveranser samtidigt som vi bantat organisationen. Brynäs IF har genom sin tradition, framgång och historia skapat sig en position att göra skillnad, den positionen ska vi värna och vårda men då finns det inget tvivel om att det över tid krävs spel i SHL för att behålla den positionen, därför var ett snabbt avancemang viktigt för oss, säger Håkan Svedman, klubbdirektör i Brynäs IF. 

Föreningen kan konstatera att året fick ett lyckat utfall. En sådan symbol för kraften inom Brynäs IF har varit exceptionell att uppleva. En fantastisk uppslutning på publiksidan och en stark tillväxt på partnersidan har gjort att intäktssidan kunde överträffa budget. Ett starkt år för arenabolaget Brynäs Arena AB kan också tillskrivas som en del i att intäkterna överträffade vad vi kunde förutspå. Barer, restauranger och kiosker, där verksamheten har genomlysts med en rad effektiviseringsåtgärder har resulterat i förbättrade flöden och ökade intäkter. Det gav under året föreningen mer handlingsutrymme för att kunna bibehålla organisation för att upprätthålla kvalité i service och utbud men också göra riktade insatser där det behövdes. 

Intäktssidan till trots, har ökade intäkter, både resulterat i och möjliggjort ökade kostnader. Av Brynäs Arena ABs ökade intäkter följer också ökade kostnader i form av råvaror och personal vilket också i utmanande tider har haft en stor påverkan av rådande inflationsläge. Gällande den sportsliga verksamheten så möjliggjorde också de ökade intäkterna att två spelare av hög kvalitet möjliggjordes och ytterligare en målvakt rekryterades under säsongen. Rekryteringar som inte hade kunnat möjliggjorts utan det stora stöd som föreningen fått från fans och partners. 

- När vi står här och summerar så är det av en enorm tacksamhet, mot alla våra fans och medlemmar, mot alla våra partners och investerare och inte minst vår personal och organisation som har gjort ett fantastiskt verksamhetsår. Vi är stolta över att vi kan presentera ett ekonomiskt utfall som är något bättre än den budget vi presenterade, även om så klart en till slutspelsmatch hade kunnat förbättra siffrorna ytterligare, fortsätter Svedman. 

Föreningen budgeterade för sex slutspelsmatcher, vilket i slutändan blev sju till antalet. En stor del i årets spelarbudget avsattes också till prestationsbaserade ersättningar vilket också blev en verklighet då avancemanget var ett faktum. 

- Det är klart att vi kanske inte hade räknat med att vi endast skulle tappa en match i hela slutspelet, vi visste att en femte match skulle bli en hemmamatch i alla serier och sannolikheten att vi skulle vinna med fyra raka i finalen var inte något vi planerat för. Nu är vi glada och stolta över prestationen men det är klart att alla kan räkna ut vad en löningsfredag i april skulle kunna innebära med matchboll på hemmaplan, fortsätter Svedman. 

Koncernens resultat efter finansiella poster för verksamhetsåret uppgår till - 1,5 mkr (Jmf budget -2,0 mkr). Föreningen har ytterligare skatter om - 1,3 mkr vilket gör att den totala förlusten för koncernen är - 2,8 mkr. Det egna kapitalet uppgår nu till 35,5 miljoner kronor. 

- Vi är tillfreds och glada över att resultatet efter finansiella poster blev bättre än budget, läget är dock fortsatt ansträngt men under kontroll. Vi är långt fram i ett strategiskt arbete om föreningens tillväxt över tid och nu kan vi bli lite mer långsiktiga i vårt arbete, men det är fortfarande återhållsamhet som gäller. Vi kommer att göra förstärkningar i det sportliga leden primärt på herr- och damsidan för att säkerställa att vi ställer två kraftfulla lag på isen, sedan gör vi en del investeringar i arenan för att förbättra upplevelsen, där handlar allt om att öka interaktionen och skapa ett ännu starkare intäktsflöde, avslutar Svedman. 

Föreningens årsredovisning inklusive bokslut kan ni ta del av här: ÅRSREDOVISNING INKL BOKSLUT

Övriga handlingar inklusive revisorernas berättelse och förvaltningsberättelsen offentliggörs med handlingarna för årsmötet. Dessa och processen för årsmötet kan du läsa mer om här. https://www.brynas.se/article/xorasdk-1ekad/view

Brynäs IF
Huvudpartners
Officiella Partners
Officiell Drivmedelspartner
Officiell Restaurangleverantör
Officiell Design- och fastighetspartner
Officiell Merchandiseleverantör
Guldklubben