Sandvik Coromant förstärker nystarten i Brynäs IF – förlänger som huvudpartner till BIF och En bra start
Publicerad: 2021-09-11
Brynäs
Tillsammans har vi sedan 2018 arbetat för att skapa vinnare på och vid sidan av isen. Nu förlänger Sandvik Coromant som huvudpartner till Brynäs IF och En bra start. – Det här är en stor och viktig förlängning för hela föreningen och en rolig nyhet så här på premiärdagen. Det är en förlängning som också kommer att ge många positiva ringar på vattnet, säger Johan Cahling.

Genom att klicka här kan du läsa mer om den resa som Brynäs IF, En bra start och Sandvik Coromant tillsammans inledde 2018.

Redan då, när det ursprungliga avtalet skrevs för tre år sedan, var Sandvik Coromant tydliga med att deras partnerskap främst handlade om att hitta vägar för att göra mer och bidra till något större i närområdet.

Katalysatorn för att göra skillnad hittade de i Brynäs IF och En bra start.

– Egentligen började vårt samarbete med En bra start, inte Brynäs. Genom En bra start görs en otrolig samhällsnytta som vi ville vara en del av och på det sätt vi kan även stärka upp verksamheten. Så innan vi klev in i det här partnerskapet krävde jag att få träffa styrelsen i Brynäs för att se att arbetet var genuint och förankrat hos högsta instans. När vi kliver in som partners i en organisation vill vi säkerställa att den delar samma värderingar som oss gällande mångfald, inkludering, jämställdhet och arbetet för barn och unga, säger Björn Roodzant, vice vd Sandvik Coromant marknad och kommunikation.

De där kraven som fanns då, kraven om att ge barn och unga en bra start i livet, kraven om en satsning mot en mer jämställd ishockey och kraven på att genom kraften i Brynäs IF:s varumärke göra skillnad för fler, de kraven har inte minskat.

I stället har kraven om fokus på utveckling, samhällsnytta och jämställdhet genom åren bara höjts.

– Självklart vill vi att Brynäs ska vinna alla sina matcher. Vi vill att juniorerna, herrarna och damerna ska vinna. Men för oss är matchen vid sidan av isen, samhällsnyttan och den jämställda utvecklingen, minst lika viktig, säger Roodzant och fortsätter:

– Under de senaste tre åren har Sandvik Coromant som huvudpartner till En bra start och Brynäs IF ställt tydliga krav på Brynäs organisation och styrelse. Det har utmynnat i att Brynäs har rekryterat en sportchef för damerna, som även ansvarar för att bygga upp flickverksamheten. Spelare har värvats och förutsättningarna kring träningstider, material och en rad andra saker har förbättrats. Nu, tre år senare, fick vi se resultatet med Brynäs damlag i SM-final för första gången sedan 2013. Ett härligt kvitto på att jämställdhetsresan har börjat i föreningen och hur vi som partner har påverkat den genom tydliga värderingar och krav. Trots det, finns det självklart mycket mer att göra.

Roodzant och resten av Sandvik Coromant har på nära håll följt det som hänt i och runt klubben de senaste månaderna. Med tydliga krav – och frågeställningar – väljer de alltså nu att förlänga sitt huvudpartneravtal. Det nya avtalet är skrivet på ett år, en stor och viktig förlängning för hela föreningen Brynäs.

– Vi kan inte bortse från det som har figurerat kring Brynäs. Därför har vi varit ännu skarpare i våra frågor till Brynäs IF kring hur man som organisation kommer att arbeta med frågor som värdegrundsarbete och tydlighet både internt och externt, säger Roodzant.

– Utifrån sett är vi en ganska anonym partner och vi har gett bort både tröjreklam och sargplatser för att i stället för att få exponering göra samhällsnytta. Det är vad vi vill stå för och det är betydligt viktigare för oss än att synas med vår logga på en matchtröja.

Johan Cahling, direktör för hållbarhet- och varumärkesutveckling och partneransvarig i Brynäs IF kommenterar avtalsförlängningen:

– En mycket viktig förlängning ur flera olika perspektiv som även innebär att samtliga våra största partners nu bestämt sig för att vara med oss även den här säsongen. Den här förlängningen kommer också sannolikt att ge många positiva ringar på vattnet – på isen och i hela vår hockeyverksamhet, för barn och unga, för Sandvik Coromant och genom det att fler företag attraheras att vara partner till Brynäs IF och En bra start.

Cahling medger att förlängningsprocessen med Sandvik Coromant påverkats av fjolårets turbulens.

– Det är klart att fjolårets säsong även påverkat våra partners. Sandvik Coromant är en global världsledare som är mycket tydliga avseende värderingar, code-of-conduct, mångfald och jämställdhet i sin egen verksamhet, och vill såklart att deras partnerskap bedrivs i linje med dessa. I våra samtal har de varit mycket tydliga i vad de förväntar sig av oss framåt i tiden. De saker vi nu förtydligar mellan oss ligger också helt i linje hur vi själva vill och ska bedriva vår verksamhet.

Cahling förklarar vidare:

– I alla typer av samarbeten och partnerskap behöver parterna kunna lita på varandra och precis som vi måste förtjäna våra supportrar måste vi förtjäna våra partners. Alla dagar i veckan, året runt. Alla spelare, ledare och medarbetare i Brynäs IF har ett ansvar att vi lever upp till de förväntningar som finns på oss från alla våra intressenter. Framför allt ska vi alla leva som vi lär och stå för det vi lovar som förening och partner. Brynäs IF och En bra start ska vara goda förebilder, punkt. Våra partners investerar i att skapa positiva effekter, värden och associationer och vill tillsammans med oss skapa vinnare på och vid sidan av isen.

Brynäs IF