Tre år som huvudpartner – Sandvik Coromant vill skapa vinnare på och vid sidan av isen
Publicerad: 2021-03-27
Brynäs
I tre år har Sandvik Coromant varit huvudpartner till Brynäs IF. Men från början var det var nära att det inte blev något samarbete. — Resan är alltid tuffast för de som gör den först, säger Björn Roodzant.

När avtalet skrevs på 2018 hade Brynäs IF:s direktör för hållbarhet och varumärkesutveckling Johan Cahling redan sen länge fört diskussioner med Björn Roodzant, vice vd Sandvik Coromant marknad och kommunikation.

Sandvik Coromant letade efter vägar att bidra till att göra mer, göra bättre, att göra något större i närområdet.

— Vi ville aktivera oss i närområdet kring vårt huvudkontor. Med 1 500 anställda i Gimo och 1 000 i Sandviken ville vi kliva in och göra bra saker för fler. Vi tittade främst inte på att starta upp något eget utan ville hitta partners att stötta i deras arbete, säger Roodzant.

Den partnern hittade Roodzant och Sandvik Coromant i Brynäs IF. Men inte i ishockeylaget Brynäs, utan i föreningen och de värderingarna som den stod för utanför isen.

— Egentligen började det med En bra start, inte Brynäs. Genom En bra start görs en otrolig samhällsnytta som vi ville vara en del av och på det sätt vi kan även stärka upp verksamheten. Så innan vi klev in i det här partnerskapet krävde jag att få träffa styrelsen i Brynäs för att se att arbetet var genuint och förankrat hos högsta instans. När vi kliver in som partners i en organisation vill vi säkerställa att den delar samma värderingar som oss gällande mångfald, inkludering, jämställdhet och arbetet för barn och unga.

Ett konkret exempel på den resa om Brynäs gjort tillsammans med Sandvik Coromant är satsningen på flick- och damhockeyn. För några år sedan behandlades damlaget som en eftertanke i Brynäs. En process inleddes och nu spelar klubbens SDHL-lag SM-final, vi har ett nystartat hockeygymnasium för tjejer och flickverksamheten växer i hela regionen.

— Sandvik Coromant är en av de partners som varit tydligast kring deras förväntningar på jämställd utveckling och att vi gör en uppriktig och genomgripande satsning på vår flick- och damverksamhet. Deras engagemang handlar om att skapa positiva effekter för barn, unga och samhället genom En bra start samt att få till en jämställd utveckling där vi tillsammans pushar fram förutsättningarna för flickor och damer i Brynäs IF och vår region, säger Cahling och fortsätter:

— Treårsavtalet med Sandvik Coromant går ut i år, och Björn Roodzant var mycket tydlig redan då vi skrev avtalet 2018. Han sa då att en eventuell förlängning kommer att bedömas från vilka positiva effekter vi tillsammans skapar genom En bra start och hur väl Brynäs IF lyckas att utveckla verksamheten för flickor och SDHL-spelarna. Därför är det extra kul, men också kommersiellt viktigt, att vi idag ser att vi nu är i SM-final samtidigt som flickverksamheten växer och utvecklas för varje dag som går.

Roodzant utvecklar kring synen på jämställdhetssatsningen:

— Under de senaste tre åren har Sandvik Coromant, som huvudpartner till En bra start och Brynäs IF ställt tydliga krav på Brynäs organisation och styrelse. Det har skett genom möten och dialog och har utmynnat i att Brynäs IF har rekryterat en sportchef för damerna, som även ansvarar för att bygga upp flickverksamheten. Spelare har värvats och förutsättningarna kring träningstider och material har förbättrats. Nu, tre år senare, ser vi resultatet med Brynäs damlag i SM-final för första gången sedan 2013. Ett härligt kvitto på att jämställdhetsresan har börjat i föreningen och hur vi som partner har påverkat den genom tydliga värderingar och krav. Trots det, finns det självklart mycket mer att göra.

Partnerskapet med Sandvik Coromant har höjt kraven till en helt annan nivå än tidigare.

— Tillsammans med Brynäs och En bra start samarbetar vi med UNICEF. På det sättet gör vi det bättre för barn i hela världen och det är betydligt viktigare för oss än att synas med vår logga på en matchtröja, säger Roodzant och syftat på Brynäs rena dräkt – Europas enda reklamfria matchställ.

— Vi har valt att göra samhällsnytta i stället för att få exponering. Utifrån sett är vi en ganska anonym partner och vi har gett bort både tröjreklam och sargplatser för det symboliska värdet och för att vara med Brynäs på den här resan. Det är vad vi vill stå för.

Under säsongen 2020/21 har Brynäs två representationslag nått olika resultat. Medan SDHL-laget slutade på andra plats i tabellen och just nu spelar SM-final så krigar SHL-laget i botten av serietabellen.

— Självklart vill vi att Brynäs ska vinna alla sina matcher. Vi vill att juniorerna, herrarna och damerna ska vinna. Men för oss är matchen vid sidan av isen, samhällsnyttan och den jämställda utvecklingen, minst lika viktig, säger Roodzant.

Johan Cahling instämmer:

— Det är nya tider. Föreningar som Brynäs IF behöver leverera positiva effekter för fler, både inom vår egen sport och i samhället i stort. Företag, och även yngre generationer, kräver mer idag än förr i tiden. Och det passar oss bra, då det ligger helt i linje med vår egen strategi - vars vision är att skapa vinnare på och vid sidan av isen med våra supportrar och partners. Därför trivs vi bra med företag som Sandvik Coromant. Vi ser livet på ett liknande sätt och växer och utvecklas ihop.

Roodzant förklarar sin syn på partnerskap gällande sportsliga resultat kontra samhällsnytta:

— För min styrelse, för min ledningsgrupp och för mina medarbetare skulle jag aldrig kunna motivera ett sponsoravtal där vi enbart stöttar en sportslig satsning på ett herrlag till de ekonomiska nivåer vi kliver in med i Brynäs idag. Men med den samhällsnytta vi tillsammans med Brynäs, En bra start och UNICEF är en del av så kan våra anställda känna stolthet över vad vi som företag står för, vad vi gör för barn och unga lokalt och globalt, allt detta genom våra partnerskap. Allt kanske inte är perfekt idag, men tillsammans med Brynäs tar vi hela tiden steg för att bli bättre och den förändringen måste vi tillsammans driva, säger Roodzant och fortsätter:

— Utifrån hur vi och många andra företag arbetar idag tror jag att klubbar som enbart satsar på sportsliga resultat kommer att ha väldigt svårt att attrahera partners i framtiden. De flesta klubbar i svensk hockey är ganska lika, ganska mainstream. Brynäs vågar sticka ut, vara och tänka annorlunda. Det är vad som attraherar oss. Och jag tror att om tio-tolv år, då kommer alla vilja vara som Brynäs. Men resan är alltid tuffast för dem som gör den först. Pionjärer blir alltid ifrågasatta.

Det treåriga partnerskapet mellan Brynäs, En bra start och Sandvik Coromant som skrevs 2018 går ut i år. Arbetet pågår för att få till en förlängning - med samma krav som tidigare. Fokus på utveckling, samhällsnytta, jämställdhet.

— Inom sitt område är Sandvik Coromant ett världsledande företag och att vi i Brynäs är rätt för dem är ett bevis på att vi gör mycket bra och många saker rätt. De är en perfekt partner för oss för de är offensiva och ställer stora krav i de här frågorna. De utmanar oss hela tiden och det gillar vi, för vi vill utvecklas och ta oss framåt, säger Cahling.

— Vår dam- och flicksatsning är ett konkret exempel på detta, där vårt aktiva arbete med jämställdhet hjälper oss att konvertera stora summor till Brynäs. Den visar att vi som förening är en klubb för alla, att vi är en del i att hockeyn ska växa och bli bra för fler. Om vi inte jobbade aktivt varje dag med den här typen av frågor skulle vi helt enkelt inte vara relevanta som partners för många företag och för att växa måste vi som klubb kunna attrahera partners på alla nivåer. Från lokala företag som vill få exponering till världsledande företag som engagerar sig i samhällsnytta.

Kommunikatör Martin Löf Nyqvist