Minst tre säsonger till i den rena, viktiga reklamfria matchdräkten
Publicerad: 2017-04-01
Brynäs
Johan Cahling, vice klubbdirektör i Brynäs IF berättar här mer ingående hur och varför Brynäs IF fortsätter spela i den vackra rena matchdräkten

Igår signerades ett stort, starkt och viktigt avtal för Brynäs IF, en av föreningens huvudpartners Länsförsäkringar Gävleborg förlängde samarbetet med klubben. I och med huvudpartnerskapet kan föreningen nu garanterat fortsätta spela i den reklamfria matchdräkten i minst tre säsonger framöver. Utöver att avtalet ger föreningen möjlighet att vidareutveckla hockey och den sociala verksamheten En Bra Start, så säkerställer även avtalet att Brynäs representationslag kommer att spela minst tre ytterligare säsonger i den rena matchdräkten som är fri från reklam.

Brynäs IF:s huvudpartners möjliggör genom sitt partnerskap att Brynäs IF kan spela i en reklamfri matchdräkt. Den reklamfria dräkten påvisar den väg från exponering till samhällsnytta som huvudpartners gör tillsammans med Brynäs IF och UNICEF. Den rena dräkten skapades inför säsongen 14/15 i och med att Brynäs IF som första hockeyklubb i världen inledde ett långsiktigt samarbete med UNICEF. Endast loggorna för Brynäs IF, UNICEF och den sociala verksamheten En bra start finns med på matchdräkten. Den rena dräkten är en symbol för det arbete som Brynäs IF gör i verksamheten En bra start tillsammans med partners, UNICEF, fans, medlemmar, spelare och medarbetare.

Johan Cahling, vice klubbdirektör i Brynäs IF, personen bakom Den rena dräkten-strategin och En Bra Start, berättar om arbetet och finansieringen av den rena matchdräkten:

Hur är det möjligt att spela i en reklamfri dräkt?

-Brynäs klassiska dräkt är naturligtvis något alla associerar med Brynäs IF och de sportsliga resultat vi historiskt och idag levererar. Tillsammans med huvudpartners har vi dock lyckats att bygga och skapa nya associationer kring den rena dräkten, tack vare det viktiga arbete vi gör för barn och unga vid sidan av isen. Våra huvudpartners förstår detta värde, och vill fortsätta associeras med de värderingar vår dräkt signalerar. Dessa signaler blir starkare och kan lysa ännu klarare om de slipper konkurrera med andra varumärken och logotyper. Vår gemensamma symbol är den rena dräkten. Brynäs IF säljer associationen till den rena dräkten, till skillnad mot övriga SHL-lag som säljer exponering på sina dräkter och använder dräkterna som en yta att fästa skyltar på förklarar Cahling.

Varför är det viktigt för Brynäs att spela i en reklamfri dräkt?

-"Tillsammans med våra huvudpartners går vi från fokus på exponering till samhällsnytta. Dräkten är symbolen för det arbete som vi gör i en bra start med våra huvudpartners, officiella partners, Unicef och alla fantastiska samhällsaktörer som vi samverkar med. Därför är den rena dräkten viktig.

Hur ser framtiden ut för den rena matchdräkten?

-I och med avtalet med Länsförsäkringar Gävleborg så säkerställer och garanterar vi för huvudpartners och alla våra fans att våra representationslag kommer att spela i den rena dräkten i minst tre år till. För oss känns det fantastiskt, det finns en enorm stolthet för vår fina dräkt. Brynäsare över hela Sverige gläds åt detta, alla fans vill ha en ren dräkt. Vi satsar tillsammans med fans och partners för att ta hem det 14:e SM-guldet i den rena dräkten.

Kommunikationschef Elin Levin