Inför dagens match mot Frölunda HC har vi tagit fram ett minne från vår gemensamma historia. Dagens tillbakablick handlar om matchen mot Frölunda som stoppades av en flygkrasch.
Den 11 februari 1975 förolyckades de båda Mora-spelarna Per-Erik Danielsson och Nils-Göran Olsson i en svår trafikolycka på riksväg 80 mellan Rättvik och Falun. Olyckan inträffade då spelarna var på väg till militärförläggningen i Falun efter att ha tränat med sitt Mora.
Två dagar efter var det tänkt att Brynäs skulle ta emot Frölunda hemma i Gavlerinken. Frölunda hade hyrt tre tiosits Cessnaplan för att spara lite tid. Landslagsmannen, Lars-Erik Esbjörs, var inte speciellt sugen på att åka med eftersom han avskydde att flyga i mindre plan så han bad sin tränare, Lasse Lundwall, om att få ta bilen upp till Gävle i stället. Lasse övertalade dock Esbjörs att åka med.
Brynäs förberedde sig som bäst för match medan Frölundas tre plan lyfte från Torslanda Flygplats. Det ena planets pilot var erfarne Reijo Junno. Med i hans plan fanns också Kjell-Ronnie ”Mackan” Pettersson, Henrik ”Tosse” Hedlund, Svante ”Hella” Granholm, Krister Sterner, Christer Ståhl och Leif ”Blixten” Henriksson.
Efter att man passerat Borlänge skulle planet ta en sväng österut över Sandviken för att strax efteråt landa på Gävle Flygplats. Planet kommer då in i ett snöoväder och kort därefter tystnar den ena motorn och strax därefter den andra. Piloten försökte få igång motorerna, men ett fel på bränsletillförseln gjorde att tändstiften var sura och motorn gick inte att starta om. För piloten, Reijo Junno, fanns inget annat att göra en att söka den bästa tänkbara platsen för att genomföra en nödlandning.
Junno valde ett skogsparti att landa i och vek upp vingarna så inte nosen inte skulle ta den första smällen. Det gav också en bromseffekt genom att vingarna slog i träden innan planet tog mark. Som genom ett mirakel var flygplanskroppen fortfarande relativt hel efter kraschen
Samtliga i planet överlevde olyckan, som för övrigt skedde nära Brynäsmålvakten Benny Westbloms Hedesunda. Piloten Reijo Junno var svårast skadad med en intryckt bröstkorg, brutna revben och en spricka i bäckenbenet. Esbjörs fick höften ur led och ansiktsskador. Pettersson skar upp baksidan av låret. Granholm fick ansiktsskador och skador i rygg och nacke. Hedlund revbensskador samt lunginflammation från att ha legat ute i kylan efter olyckan. Henriksson ådrog sig ett överarmsbrott och ansiktsskador. Ståhl en stukad fot och Sterner endast mindre blessyrer.
- Vi hade hyrt sådana här tre Cessna-plan och Krister Sterner agerade andrepilot eftersom han hade flygcertifikat. Alla killarna sov i planet utom jag och Krister. När första motorn stannade tänkte jag att det vi klarar oss nog på en motor, men då den andra motorn slutade fungera tänkte jag att det kunde bli ett nytt Manchester United (Flygolycka 1958 där åtta av lagets spelare omkommer). Piloten gjorde ett bra jobb och landade så att vingarna slog i träden och så det blev tvärstopp men flygplanskroppen förblev hel, har Lars-Erik Esbjörs berättat för Old School Hockey.
- Jag satt just bakom piloten och slog i ansiktet. Sen hade jag benet i gången så höften hoppade ur led. Svante Granholm minns jag fick skärsår över hela ansiktet så han inte såg någonting. Han sprang omkring och trodde att han var blind först. I övrigt klarade vi oss fantastiskt bra och det var väl bara ”Tosse” Hedlund som drog på sig en lunginflammation då vi fick vänta på hjälp i kylan under närmare fyra timmar. ”Blixten” Henriksson drog på sig ett armbrott också. Vi pratar småblessyrer jämfört med hur det kunnat sluta.
Matchen mellan Brynäs och Frölunda flyttades sedan ram till den 18 februari och vanns av hemmalaget med 5-3 efter två mål av Martin Karlsson och ett var av Stefan Canderyd, Tord Lundström och Lars Öberg. Frölundas mål gjordes av Jörgen Pettersson, Lars-Erik Johansson och Ove Karlsson.