Uppdatering från Brynäs IF:s marknadsavdelning
Publicerad: 2020-04-06
Brynäs
Coronakrisen har ställt samhället inför nya och tuffa utmaningar. Brynäs IF:s marknadsavdelning stämmer kontinuerligt av med våra partners kring hur de drabbas - men behöver samtidigt fortsätta sin dagliga verksamhet för att skapa förutsättningar för föreningen. — Precis som alla andra innanför de här väggarna jobbar vi varje dag för att ge klubben bästa möjliga chans att vinna SM-guld, säger Peter Strömsten, försäljningschef i Brynäs IF.

Hockeysäsongen är slut och våra spelare inleder snart försäsongsträningen inför nästa år.

Men för försäljningschef Peter Strömsten och gänget på Brynäs marknadsavdelning har högsäsongen precis börjat. Tiden från säsongsslut och fram till sommaren är alltid avdelningens mest hektiska tid och i år är det andra förutsättningar än normalt.

Coronakrisen betyder att situationen för både och själva samt våra nuvarande och potentiellt framtida partners befinner sig i olika grader av osäkerhet.

Brynäs marknadsavdelning stämmer kontinuerligt av med våra partners för att skapa sig en bild av hur de mår på såväl kort som lång sikt.

Samtidigt behöver våra säljare fortsätta den dagliga verksamheten för att säkerställa Brynäs IF:s ekonomiska välmående.

Tillsammans med säljarna Kalle Norling och Larsa Lindberg är Strömsten en stor del i att de ekonomiska förutsättningarna finns för att bedriva klubbens verksamhet – inte minst den sportsliga satsningen.

— Vi säljer så klart året runt och har full rulle fram till säsongen startar, men vi har vår prime time från nu och fram till midsommar ungefär. Det är under den här tiden som vi skapar förutsättningar för Brynäs IF, inte minst för sporten. För ju mer avtal vi gör klart under den här perioden, desto mer medel vet sporten att de har att röra sig med fram till seriestart. Det ger bättre förutsättningar för Erika (Grahm, damansvarig) och Micke (Sundlöv, herransvarig) att sätta starka lag på isen. Precis som alla andra innanför de här väggarna jobbar vi på marknadsavdelningen varje dag för att ge klubben bästa möjliga chans att vinna SM-guld och dessutom vara starka aktörer utanför isen. Det är otroligt inspirerande och något som taggar igång oss enormt mycket, säger ”Strömming”.

Varje år kommer med nya utmaningar för Brynäs säljteam och i flera år i rad har de ökat omsättningen på försäljningen. Ett kvitto på den lokala företagsmarknadens stöd, engagemang och lojalitet gentemot Brynäs IF.

— Vi har ett fantastiskt stöd från våra partners och är otroligt tacksamma för det stöd vi får, oavsett om det är företag som går in med några tusenlappar eller flera hundra tusen. Alla summor stora som små hjälper oss att bedriva vår verksamhet. Våra lokala samarbetspartners är grymma på att ställa upp för Brynäs IF, säger Strömsten.

I år är dock utmaningen större än någonsin och olikt vad någon upplevt tidigare. Coronaviruset har påverkat samhället men också ekonomin i hela världen och där är Gästrikland inget undantag. Viruset gjorde att hockeysäsongen avslutades i förtid och gör även att det finns en osäkerhet inför kommande säsong.

— Vi är fullt medvetna om krisen som råder i världen just nu och den osäkerhet som finns. Människors hälsa och välmående går alltid i första hand men vi måste också arbeta för att kunna fortsätta bedriva vår verksamhet. Så på vissa sätt är det inte alls stor skillnad att arbeta i dessa tider och på vissa sätt är det en extrem skillnad, säger Strömming och fortsätter:

— Något vi märkt i de här tiderna är att det är ännu viktigare med bra relationer och vi har starka relationer med många av våra partners. Vi bryr oss om våra partners och vill veta hur deras situation ser ut just nu och i det också se om Brynäs kan hjälpa dem på något sätt. Bra relationer handlar inte enbart om att de ska stötta Brynäs utan det går åt båda håll.

Parallellt med att sälja befintliga produkter arbetar Strömsten och hans team tillsammans med bland andra kommunikationschef Kevin Johansson och Johan Larsson, tillförordnad publikmarknadsansvarig, för att ta fram nya produkter. Säljteamet vänder sig främst mot företag men arbetar även med produkter mot privatpersoner.

— På logesidan ser det positivt ut och där har vi redan sajnat upp flera nya kunder vilket så klart känns jättebra. Många köper in sig på andelar i logerna som kan vara 25, 33, 50 eller 100 procent. Logerna är en stor del av vår affär både mot företag och privatpersoner. Några branscher påverkas mer än andra av det som händer just nu och vi väljer att vara mer avvaktande mot vissa. Sen finns det som sagt också många som visar stor förståelse mot oss när vi pratar med dem.

Jämfört med året innan ökade Brynäs IF den gångna säsongen publiksnittet på våra hemmamatcher i SHL med nästan 900 personer över de 25 hemmamatcherna som spelades inför publik (den sista matchen spelades inför tomma läktare på grund av Coronaviruset). Dessutom ökade antalet sålda seriekort med över 300. Över hela säsongen lockade vi 152 589 åskådare till våra SHL-matcher i Monitor ERP Arena.

— Enormt häftigt att vi ökade vårt publiksnitt så mycket, och vi ökade mest i hela SHL jämfört med året innan. Det är ett bevis på den hockeystad som faktiskt Gävle är, på det stöd som finns för Brynäs i regionen men också för vårt stöd i hela Sverige. Med en ökad publik blir det också betydligt mer exponering för marknadsföringen inne i arenan, säger Strömsten.

Trots att de sportsliga resultaten inte gått som klubben velat i SHL de senaste säsongerna finns mycket annat positivt kring föreningen. Inte minst kring den numera framgångsrika dam- och flicksatsningen och det aktiva samhällsarbetet genom En bra start.

— Vi märker att fler och fler företag vill synas tillsammans med oss. Brynäs sociala arbete är en del i det och i förra veckan förlängde vi med två stora partners i Länsförsäkringar Gävleborg och Clockwork. Vi märker det på de nivåerna men även bland våra lite mindre partners. Hållbarhet, våra mjuka värden och En bra start är väldigt viktiga i att hitta samarbeten till Brynäs IF och där är vi ledande i Idrottssverige. Vi går i bräschen precis som vi gjorde och fortfarande gör med Den rena dräkten, säger Strömsten.

Högsäsongen har bara börjat för ”Strömming” och resten av marknadsavdelningen och de har några intensiva månader framför sig.

En tuff men också väldigt rolig tid.

— Vi är väl medvetna om läget både i världen och lokalt och respekterar givetvis att alla är lite i chock just nu. Men samtidigt behöver vi köra igång vår försäljning inför nästa säsong. Stålarna måste verkligen in även för vår del. Vi vill väldigt gärna träffa våra samarbetspartners, det vi behöver titta på är hur vi kan mötas på andra sätt – till exempel via Skype eller telefon. Vi är flexibla och redo och tänker inte det här låta stoppa oss.

— Vi har självklart full förståelse för att det finns företag som inte kan lova oss något just nu för vi befinner oss i en otroligt ovanlig situation. Men hittills är det inte ett enda företag som sagt att de inte vill fortsätta samarbeta med oss. Däremot är det några som har bett om att få avvakta för att se hur allt utspelar sig först. Och det måste vi så klart acceptera när världen ser ut som den gör just nu, säger Strömsten.

Brynäs IF:s marknadsavdelning kommer kontakta samtliga våra partners så snabbt vi bara hinner med. Vet du redan nu att du vill förlänga ett nuvarande partneravtal eller ingå ett nytt partnerskap får du mer än gärna förekomma vårt samtal och kontakta oss. Kontaktuppgifter till vår marknadsavdelning hittar du nedan.

Läs mer:

Länsförsäkringar Gävleborg skriver nytt huvudpartneravtal

Clockwork förlänger som officiell partner

Vill du som företag eller privatperson samarbeta med och stötta Brynäs IF? Kontakta då någon i vårt säljteam:

Peter Strömsten, försäljningschef

[email protected] eller 026 54 46 65

Kalle Norling, säljare

[email protected] 026 54 46 76

Larsa Lindberg, säljare

[email protected] eller 026 54 46 78

Johan Larsson, tillförordnad publikmarknadsansvarig

[email protected] eller 026 54 46 60 (knappval 1)

Kommunikatör Martin Löf Nyqvist