FC Barcelona bjöd in Brynäs IF – träffade spanska världsklubben tillsammans med UNICEF
Publicerad: 2019-11-07
Brynäs
Brynäs IF har fått möjlighet att se och lära av FC Barcelona – från insidan på Camp Nou. Genom partnerskapet med UNICEF har föreningen varit i Spanien och suttit i möten med världens största klubb. — Vi har med oss massor av ny kunskap hem, säger Johan Cahling, Brynäs IF:s direktör för hållbarhet, varumärkesutveckling och strategiska partnerskap.

Brynäs IF har en vision att skapa vinnare på och vid sidan av isen.

FC Barcelona tänker likadant, genom att vara ”mes que un club” – översatt mer än en klubb.

Den spanska världsklubben har precis som oss en anrik historia fylld av sportsliga titlar. Och precis som oss använder de kraften i sitt varumärke för att ge något tillbaka till samhället och omvärlden.

Vår gemensamma målsättning att vara något mer än bara ishockey eller fotboll binds samman i form av våra respektive partnerskap med UNICEF.

Genom vår gemensamma partner träffades klubbarna den 30 oktober i FC Barcelonas lokaler på arenaområdet vid Camp Nou.

— FC Barcelona har en lång historia som partner till UNICEF. 2014 blev vi i Brynäs IF världens första hockeyklubb att också ingå ett partnerskap med dem. Vi delar många grundläggande värderingar och har genom UNICEF-partnerskapet, deras Barca Foundation och vårt En bra start mer gemensamt än en kanske kan tro. Därför var det otroligt inspirerande att vi kunde träffas för att etablera en relation mellan klubbarna och utbyta erfarenheter. Dels om våra respektive insatser för barn och unga, men också om våra totala strategier som idrottsklubbar, säger Johan Cahling.

FC Barcelona har ett liknande upplägg som Brynäs IF med FC Barcelona som huvudorganet och Barca Foundation som fundamentet för klubbens sociala hållbarhetsarbete. För Brynäs IF är motsvarigheten Brynäs IF som huvudorganet och En bra start som det sociala hållbarhetsarbetet.

— Deras upplägg med Barca Foundation och UNICEF påminner om hur vi arbetar med En bra start och UNICEF hos oss, säger Johan Cahling.

Monica Bruhn, senior corporate officer, UNICEF Sverige:

— De gemensamma värderingarna i att bidra med något mer här i världen, att det inte bara handlar om fotboll eller hockey utan att skapa en bättre värld, är desamma mellan Barca Foundation och UNICEF som mellan Brynäs och UNICEF här i Sverige. Det finns väldigt många likheter.

En svensk delegation bestående av Brynästrion Johan Cahling, Pernilla Dalborg (verksamhetschef En bra start) och Kevin Johansson (kommunikationschef) och UNICEF Sveriges Monica Bruhn reste till Barcelona för ett fullspäckat dygn med möten på Camp Nou.

Vi träffade bland annat representanter inom varumärkesutveckling, försäljning, Barca Foundation och UNICEF Spanien.

— Det är genom att lära av andra som gör bra saker vi kan fortsätta att utveckla Brynäs IF. Därför var det fantastiskt att få möjligheten att sitta ner i lugn och ro med några av de ansvariga i världens främsta idrottsklubb i deras miljöer - och få lyssna och resonera kring deras varumärkes-, affärs- och sociala strategier. Det var både stort och omtumlande, samtidigt som vi också fick verifierat att vi tänker väldigt lika och att de strategier vi har korrelerar med FC Barcelonas. Skillnaden är att FC Barcelona förstås är mycket, mycket större och omsätter mycket fler nollor ekonomiskt.

Vad tar du med dig från den här dagen?

— Främst de många likheterna, bland annat hur vi tänker kring social hållbarhet, varumärkesfrågor och jämställdhet. Vi tar med oss att vi är på rätt väg med exempelvis vårt arbete med En bra start och den satsningen vi gör på vår flick- och damverksamhet. Vi precis som FCB utvecklas snabbt med våra representationslag för damer där FBC spelade final i Champions League och vi i dag är ett av Europas bästa lag, säger Johan Cahling.

— Sen finns det förstås mycket att lära. En sådan sak vi tar med oss är hur noggranna de är i sina värdegrundsfrågor. Deras territorium är att vinna – men inte till vilket pris som helst. Utöver att de presenterar att det är viktigt att vinna – så specificerar de också i samma mening att det är lika viktigt hur de vinner. De ska vinna ”The Barca Way”, med stil, respekt och enligt klubbens fem värdeord som gäller alla. Oavsett om det är Messi eller någon på marknadsavdelningen. Den värdegrundsimplementeringen vill vi ha i Brynäs IF också, men behöver fortsätta jobba med innan vi är där fullt ut.

— De berättade också att de gått från att uppleva att de varit ”klubbcentrerade” men förflyttat sig till att vara ”fancentrerade” och alltid utgå från fansens perspektiv med målet att skapa högsta möjliga engagemang och underhållning för sina 300 miljoner fans world wide. Den resan har vi också påbörjat, men vill fortsätta utveckla. Det är den ambitionen FC Barcelona ser ska driva deras intäktsökningar framåt i tiden. Sedan är det häftigt att de inte jämför sig med andra klubbar, de ser i stället Netflix, Apple och Google som deras varumärkeskonkurrenter. De vill vara världens främsta underhållare och har en ambition att allt de gör ska vara excellent. Det går att applicera på vår position också, och viljan att göra saker med ett excellent utförande ska finnas hos oss också.

Samtidigt som FC Barcelona, Barca Foundation och UNICEF Spanien höll föredrag för Brynäs IF så höll även vi ett föredag om vår verksamhet.

Såväl ishockeyn som En bra start, UNICEF-partnerskapet och den rena dräkten.

Vad tyckte de om oss?

— De gillade vårt sätt att arbeta med den rena dräkten och En bra start och tyckte precis som vi att vi tänker väldigt lika kring frågor som rör hållbarhet, jämställdhet och barns rättigheter. Sen gillade de tröjan, både vad den står för och dess utseende som har en del katalanska färger. Sportsligt är de förstås enorma i form av att fostra världsspelare i sin sport, därför tyckte de också det var roligt när vi berättade om alla spelare vi exporterat och fortsätter exportera till NHL.

Kan det bli ytterligare nätverkande mellan klubbarna framöver?

— Det är det ständigt i och med att vi har samma sociala partner i UNICEF. Utöver det har vi redan fortsatt dialogen efter vi kom hem och ser fram emot en långsiktig samverkan på olika plan. Vi tog ett första steg i och med den här resan, vilket bara det har gett oss otroligt mycket i såväl kunskap som inspiration och verifikation på det vi redan gör.

Här kan du läsa mer om vårt partnerskap med UNICEF och vår sociala hållbarhetsverksamhet En bra start.

Kommunikationschef Kevin Johansson