Nu gävlar kör vi tjejer!
Publicerad: 2016-06-02

Brynäs IF ska vara en ledande förening inom dam, herr och juniorhockey. Nu har föreningen bestämt sig för att förstärka och vidareutveckla klubbens satsning på damerna. Genom ett helt nytt partnerskap kommer också nya intäkter att öronmärkas till satsningen.

Utvecklingen av Brynäs IF:s sportsliga verksamhet pågår kontinuerligt, och nu har föreningen bestämt att förstärka satsningen på damverksamheten ytterligare. Satsningen innebär att Brynäs IF väljer att ta ett helhetsgrepp om damlaget och bland annat titta på åtgärder för att öka intresset hos publik, partners och framtida utövare. Satsningen ska även ge bättre förutsättningar till utövarna, men också hitta nya vägar med klubbarna i HockeyGästrikland för hur föreningen ska arbeta fram en flickverksamhet i regionen. Genom att skapa bättre förutsättningar för damerna och öka deras attraktionskraft är föreningens mål att även kunna öka intäkterna runt damlaget. 

– Vi vill utveckla vår damverksamhet för att möta det behov som finns idag och samtidigt ge damerna bättre förutsättningar för att kunna satsa på ishockeyn. Vi har många duktiga och otroligt engagerade spelare i Brynäs IF och med den här satsningen kommer vi att ge dem möjlighet att ta mer plats. Vi har redan fått tydliga signaler på att fler vill vara med på den här resan och hoppas såklart att det ska bli ännu mer attraktivt att spela i och följa Brynäs IF, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör i Brynäs IF.

Brynäs IF:s nya satsning går också hand i hand med ett helt nytt partnerskap där Brynäs IF ger företag möjlighet att gå in och specifikt stötta damverksamheten i föreningen - Brynäs Dam plus. Under de senaste åren har ett ökat intresse för Brynäs damlag bland våra partners växt fram. Många vill vara med och specifikt stötta damlaget och nu kan de som vill göra det via Brynäs Dam plus. Målet är att Brynäs IF ska bli en av de ledande föreningarna i Sverige.

– Pengarna från Brynäs Dam Plus är öronmärkta för vår damverksamhet och blir ett tillägg utöver den ordinarie budgeten. Det här ger oss ytterligare kraft i vårt arbete med att se över helheten samtidigt som vi under året kan göra förbättringar i verksamheten, spelatruppen och matcharrangemanget. Dessutom kommer pengarna att bidra till den kommande flickverksamheten som vi ska vara med och arbeta fram i regionen.

Första Brynäs Dam Plus-partnern klar
Flera företag är på väg in som partner till Brynäs Dam plus-satsning. Först in i satsningen är Maxi ICA Stormarknad. Magnus Winges, Maxi ICA Stormarknad, förklarar varför:

- Vi har sponsrat Brynäs under många år och har vid några tillfällen lyft frågan om vi på något sätt kan stötta damlaget lite mer, så när den här frågan kom var det ganska självklart för oss.  De har en bra verksamhet och ett bra lag med starka profiler och det känns väldigt roligt att vi kan vara med och stötta damverksamheten i regionen, och samtidigt ge Brynäs IF:s damer bättre möjligheter att vinna SM-guld.

Madde Östling, huvudtränare i Brynäs IF berättar om hur den nya satsningen påverkar damlaget.

– För mig och tjejerna i laget betyder det jättemycket. Förutom att vi får större ekonomiska möjligheter skickar det här tydliga signaler till spelarna att det finns en tro på laget. Tjejerna blir sedda och får bättre förutsättningar att satsa på den idrott de brinner för. Jag tycker att Brynäs Dam Plus känns både spännande och väldigt roligt för oss. Dessutom är det spännande att se om vi i framtiden, likt herrarna, till stor del kan bli självförsörjande på egna hockeyspelare från regionen.

Utöver den satsning som görs på vårt eget damlag pågår just nu ett arbete tillsammans med övriga klubbar i Riksserien för att etablera en ny damliga, SDHL. Johan Cahling, vice klubbdirektör Brynäs IF berättar mer.

– Den centrala ligan skulle kunna bli en motsvarighet till herrarnas SHL och kunna tillvarata damernas intressen. Vi är otroligt positiva till den här utvecklingen, det skulle skapa en mer slagkraftig och attraktiv liga för damerna. Centrala intäkter från nationella företag skulle dessutom ge samtliga klubbar större möjligheter att utveckla sina damlag och bredda den elitsatsning som finns idag.  Jag är övertygad om att flera företag ser SDHL som ett mycket intressant sponsorobjekt. Därför är även den centrala delen en prioriterad del i vår satsning för att förstärka och vidareutveckla verksamheten.

Till sist tror Johan Cahling att mycket handlar om att bryta gamla strukturer och utmana gamla sanningar.

- Brynäs IF har under flera år haft en framgångsrik verksamhet för damerna. Men, jag vet att vi kan göra mycket mer för att damerna ska kunna ta nästa steg. Och, det har vi bestämt oss för att göra. Vi är medvetna om att det här inte är något som kommer ske över en natt, utan det är ett långsiktigt arbete. I det arbetet handlar mycket om att bryta gamla strukturer och invanda mönster. Det är en långsiktig utvecklingsresa som vi nu inleder, och vi märker redan att den attraherar, engagerar och stimulerar både oss själva, våra medarbetare, spelare, fans och partners. Så det ska bli jäkligt kul att se vad alla vi kan göra tillsammans.


Magnus Winges, Maxi ICA Stormarknad.

Madelene Åhlström