Brynäs publiksuccé – höjt snittet med 1 000 personer
Publicerad: 2019-11-25
Herr
Här är Brynäs IF:s sköna publiksiffror. Nio hemmamatcher in i SHL har vi ökat snittet med 20 procent och nästan 1 000 personer per match. — Ta åt er, alla Brynäsare som ligger bakom lyftet, säger kommunikationschefen Kevin Johansson.

Förra veckan redovisade SHL glädjande siffror kopplat till publiken säsongen 19/20.

Totalt sett över hela ligan är trenden positiv.

Och Brynäs IF ökar mest av alla.

Tvåan på listan, Rögle BK, har ökat sitt snitt med 548 personer för ett totalt snitt på 4 753 personer i Catana Arena.

Nio hemmamatcher in på säsongen är vår siffra en ökning på 948 personer för ett totalt snitt på 6 179 personer i Monitor ERP Arena. Jämförbart med 5 231 personer över hela säsongen i fjol.

— Givetvis oerhört glädjande och viktigt på många sätt. Ett högre publiksnitt, dessutom av den digniteten, gör det roligare för alla som ser våra matcher på plats. En välfylld arena är oerhört viktigt för helhetsupplevelsen av att se en hockeymatch, säger Brynäs IF:s kommunikationschef Kevin Johansson.

Inför säsongen 19/20 renoverade vi vårt publikerbjudande, både för seriekort och lösbiljetter.

— Utgångspunkten var att utgå från människorna i vår omvärld och se till hur vi kunde använda föreningens tillgångar för att skapa bra saker gentemot så många av dem som bara möjligt. En del vi landade i är att vi har en stor arena som ger utrymme för ett differentierat erbjudande. Vi tog ett helhetsgrepp utifrån statistisk data över var vår publik ville sitta och vad de var beredda att betala för det – och kombinerade det med mer mjuka insikter som den personliga dialogen med människorna i vår arena. Det mynnade ut i att vi valde att skapa fler erbjudanden och en större dynamik i prissättningen. Vi vill att så många som möjligt ska ha möjlighet att gå på hockey, och därför värmer det att se vilket resultat det ger hittills.

— Sedan gör vi också vårt bästa för att ha en ständig kommunikation med så många Brynäsare vi bara kan. Vi bygger våra spelare i våra olika kanaler och har en ambition att prata med vår omvärld. Det är en sak att skicka ut information, det är traditionell marknadsföring. Men för att det ska vara kommunikation behöver det finnas en dialog mellan avsändare och mottagare - och förhoppningsvis är den ambitionen också en del i det här.

Ett högre publiksnitt spiller över positivt i fler aspekter.

— Det går att rada upp snudd på hur många positiva synergier som helst. Det finns förstås en direkt uppsida ekonomiskt till biljettförsäljningen och merförsäljningen i exempelvis kiosker, men de långsiktiga aspekterna är värda minst lika mycket. Människor har roligare, det i sin tur leder till en ”mun till mun”-marknadsföring som är starkare än all annonsering eller liknande aktioner. Våra partners får ut mer av sina investeringar, fler barn i arenan i en tidig ålder är ett starkt incitament till fler supportrar i framtiden, spelarna tycker det blir roligare på isen och så vidare, och så vidare. Det bildas ett ekosystem av positiva effekter som gynnar föreningen både kort- och långsiktigt.

Brynäs IF har kopplat målsättningar gällande publik till både föreningens treårsplan och tioårsvision.

— Under de tre kommande åren är vårt mål att gå från fjolårssnittet på 5 200 till 6 200. Just nu är vi redan där och utmanar år ett, vilket är fantastiskt i sig. Men vi har sett det här långsiktigt från dag ett och fortsätter göra det framåt också, så det målet ligger kvar. Över tioårsvisionen är vår ambition att ha ett snitt på 7 000 personer – och den här starten visar att ingenting är omöjligt. Brynäs IF har en unik plats i Gävle, regionen och över hela landet. Det är upp till oss i föreningen att ta tillvara på det och skapa möjligheter för så många som möjligt att vara här på matchdagar. Lyckas vi med det har vi tillsammans med alla er Brynäsare starka möjligheter att kunna uppfylla både mål och vision.

Till torsdagens match mot Linköping är chanserna goda att återigen nå över 5 000 personer.

— Vi har inte varit under den siffran någon gång hittills under säsongen, och tillsammans med allt det ovan kombinerat med insatsen senast mot Malmö så går vi självklart för att passera den igen. Och gärna mer än så. Restaurangen kommer vara slutsåld och torsdagar är alltid populära i Skybar. Så vi räknar med härlig inramning igen.

Vilka erbjudanden finns till LHC-matchen?

— Till den matchen har vi två av de specifika erbjudandena som landat bäst. Dels har vi en mängd olika familjepaket att välja bland, och dels har vi sittplatser från 99 kronor för vuxna. Barn går in för 59 kronor, och eftersom vi arbetar utifrån Barnkonventionen så räknas barn som just barn upp till 17 års ålder. Med andra ord kan du exempelvis gå två vuxna och två barn för 316 kronor på sektion J3 och K3.

Vad vill du säga till alla Brynäsare som är en del av det här?

— Ett stort tack. Ta åt dig, och er – alla Brynäsare. Det är du som individ som gör en sådan här utveckling möjlig. Det pratas alltid mycket om att hockeyupplevelsen är bäst live – men till sist kommer det ner till var och en att göra sina individuella val utefter sin vardag. Den här säsongen är det fler som väljer Brynäs på plats, och betydelsen av det kan inte nog understrykas. Vi gör det här tillsammans.

Tre viktiga saker du bör ha koll på gällande lösbiljettserbjudandet

Sittplats från 99 kronor

Den här säsongen har Brynäs IF ett differentierat erbjudande med ”från”-priser på biljetter kategoriserade utefter efterfrågan på matcherna och arenans sektioner. Vid 13 av våra 26 matcher har vi sittplatser för vuxna från 99 kronor på J3 och K3. Håll utkik i våra nyhetsbrev och sociala medier för att ta del av de specifika tillfällena!

Barn upp till 18 år

Till den här säsongen har vi anpassat barnåldern utifrån Barnkonventionen. Det betyder att du betalar 59 kronor upp till den dagen du fyller 18 år. Detta gäller på samtliga sektioner utom de svarta på arenakartan.

Större prisdynamik

Totalt kan du välja mellan sex olika kategorier i arenan. Klicka här för att se vilka!

Kommunikatör Martin Löf Nyqvist
Huvudpartners
Officiella Partners