Så jobbar Brynäs med treårsplanen: ”Ska bli bättre”
Publicerad: 2019-02-25
Brynäs
Brynäs IF har aviserat en kommande treårsplan. Nu berättar klubbdirektören Michael Campese mer om processen. — Vi får många frågor om planen vilket är väldigt roligt, säger han.

Michael Campese tog över som klubbdirektör i Brynäs IF i maj 2018.

Strax därefter meddelade föreningen ambitionen att inleda en process mot att ta fram en treårsplan från och med säsongen 19/20. Arbetet har gått igenom planeringsstadiet för att nu vara i ett operativt läge.

— Vi får många frågor och märker att många har funderingar om ”planen”. Det tycker jag är bra och det är roligt med engagemanget. Vi vill självklart berätta så mycket vi kan under resans gång, men har valt att starta upp processen internt för att ha något att gå på innan vi berättar mer utåt, säger Michael Campese.

Nu har resan alltså kommit en bit.

— Det är ett stort jobb och det är viktigt att ha med sig att ha respekt för att det tar tid att gå från planeringsstadiet till konkret utförande. Vi har haft i princip sju, åtta månader där vi gått igenom och belyst hela verksamheten för att därifrån komma dit vi är i dag – där varje avdelning sitter med sina strategier som sedan ska bilda en helhet för Brynäs IF.

De olika avdelningarna i Brynäs IF är: Sport, En bra start, hållbarhet, restaurang, arena/drift, kommunikation, marknad och ekonomi.

Det handlar alltså inte bara om ett arbete som rör sporten – utan hela föreningen.

Alla avdelningar tar fram handlingsplaner för sina verksamhetsområden – som sedan går in under klubbens vision att skapa vinnare på och vid sidan av isen.

— Arbetet bygger på nulägesanalys, målsättningar, strategi och handlingsplan över tre år. De stora, sammanfattande, områdena är sport, ekonomi, publik och hållbarhet. Sedan är alla respektive avdelningar involverade i dessa, säger Campese.

— Tillsammans med det interna arbetet och vår egen personal har vi också involverat i externa aktörer, exempelvis kring publikupplevelsen, till de olika avdelningarna. Det gör vi för att få in ett annat och utomstående perspektiv kring vad vi behöver göra framåt och för att inte sitta helt själva i det.

Gällande just klubbens kärnprodukt, sporten, så utvecklar Campese:

— Vi är väl medvetna om att många tittar på nuvarande säsong för vårt SHL-lag och vill veta vad vi ska göra för att bli bättre. Vi har varit för mycket tia i SHL över tid senaste åren – det tycker vår publik och våra intressenter och det tycker vi också. Därför är en oerhört viktig analyspunkt hur vi ska bli bättre i vår spelarrekrytering och samtidigt skapa en miljö där laget och spelarna utvecklas tillsammans. Vi pratar mycket om vilken typ av hockey Brynäs IF ska stå för framåt och vilka egenskaper vi behöver i och runt laget för att uppfylla det.

— Sedan handlar det för oss som förening inte bara om herrlaget. Det är likadant med dam, junior och ungdom. Vi pratar om hur vi ska träna, spela och leva ishockey i Brynäs. Vi ska få fram vilka verktyg och strategier vi behöver för att kunna vara ledande i svensk ishockey på alla plan.

Om hösten och vintern handlade om planering handlar våren om praktiskt utförande.

Som sedan kommer att presenteras för medlemmar och intressenter framåt sommaren.

— Närmsta månaderna kommer handla om att slutföra varje avdelnings respektive strategier, skapa en helhet av dem och därifrån kommunicera ut vad det är vi bestämt oss för att göra, säger Michael Campese.

Steg för steg - det har hänt med arbetet runt treårsplanen

Ta reda på vad är Brynäs IF och vad ska klubben stå för?

Lyssna in från så många som möjligt hur de ser på Brynäs IF

Se över hur vår organisation jobbar

Omvärldsanalys – hur gör andra både nationellt och internationellt

Konkretisera hur vi ska jobba med målsättningar, strategier och handlingsplan

Det händer nu:

Skapa realistiska målsättningar utifrån det vi kommer fram till

Slutföra processen och få med alla människor på det som ska göras

Kommunikationschef Kevin Johansson