Dags för årets viktigaste match - Game for UNICEF: ”Kanske viktigare än någonsin att visa att vi fortsätter kämpa för barns rättigheter”

Publicerad: 2021-01-29
Brynäs
Torsdagen 4 februari spelar vi Game for UNICEF – matchen för alla barn och deras rättigheter. När vi spelar mot Luleå hemma i SHL och samtidigt möter Djurgården borta i SDHL spelar vi inte bara för seger på isen. Vi spelar också för att sätta alla världens barn i fokus.

Den rena dräkten skapades i och med att Brynäs IF, som första hockeyklubb i världen, tillsammans med vår sociala verksamhet En bra start inledde ett långsiktigt samarbete med UNICEF Sverige. Endast emblemen för Brynäs IF, En bra start samt UNICEF syns på matchdräkten, vilken symboliserar det hållbarhetsarbete som Brynäs IF gör genom En bra start. Ett arbete som genomförs tillsammans med partners, UNICEF Sverige, supportrar, medlemmar, spelare och medarbetare.

På torsdag spelar vi Game for UNICEF för att visa på det ansvar som vi vuxna har för barns rättigheter. För En bra start är barnen viktigast och därför spelar matchen en stor roll i Brynäs IF:s sociala hållbarhetsarbete.

— Vi ser hur pandemin har slagit hårt mot barns rättigheter. Rättigheter som vi här i Sverige kanske tycker är självklara, men faktum är att de är långt ifrån verklighet för alla. Det är tydligt. När barn inte kan gå i skolan, ens trygghet förändras drastiskt och möjligheten till mat, vila och utbildning försvinner har vi alla ett ansvar. Tillsammans med UNICEF och våra partners vill vi se till att frågorna om barns rättigheter alltid är aktuella samtidigt som vi vill använda kraften i och kring Brynäs IF för att få in så mycket pengar som möjligt till UNICEF:s fantastiska arbete för barnen, säger Johan Cahling, Brynäs IF:s direktör för hållbarhet och varumärkesutveckling, och fortsätter: — Samtidigt som vi lyfter de här frågorna ska vi heller inte glömma det som faktiskt sker på isen. Våra spelare i både SDHL och SHL gör sitt yttersta för att vinna matcherna de spelar och det hade varit väldigt häftigt att toppa Game for UNICEF med sex poäng. Våra ledord är att skapa vinnare både på och vid sidan av isen. Det är vad vi i Brynäs IF kämpar för varje dag, tillsammans.

Varje år firar En bra start och Brynäs IF Barnkonventionens dag med en stor liveshow i vår arena. Men den senaste gången fick vi ställa om till en digital show. Det digitala upplägget uppskattades av barnen och nådde runt 3 500 skolever i regionen.

Här kan du se den digitala versionen av Barnkonventionens dag!

Nu görs samma digitala omställning med Game for UNICEF, som tidigare uppmärksammats i samband med hemmamatcher i både SHL och SDHL.

Bland annat har föreningens huvud- och officiella partners upplåtit all sin digitala reklamtid för att möjliggöra ökad synlighet för budskapen om barns rättigheter. Och från tv-soffan kommer du att se blå band runt spelarnas armar. Dessutom har vi låtit barn rita av våra spelare och teckningarna kommer att ersätta de vanliga laguppställningarna i våra sociala medier.

— Kanske är det viktigare än någonsin att just nu, i dessa tider, visa att vi fortsätter kämpa för barns rättigheter. Det blir inte som vanligt, men den här kampen är heller ingen vanlig kamp för oss, den handlar om att varje dag driva frågorna för att alla barn ska få ett så bra liv som möjligt. Och det är härligt att känna stödet från spelarna, ledarna, våra NHL-spelare, medarbetare, partners och supportrar, säger Cahling.

Förra året förvandlades arenan till ett enda stort Tigerland. Alla barn som kom till matchen fick gosedjur att kasta in på isen när Brynäs gjorde sitt första mål, ett så kallat ”Tiger Toss”. Gosedjuren skänktes sedan till behövande barn. Denna säsong kommer Game for UNICEF på grund av omvärldsläget precis som alla andra matcher att spelas utan publik, vilket gör det svårt att genomföra alla planerade aktiviteter runt matchen.

Så här såg det ut förra året när Brynäs IF spelade Game for UNICEF!

Sandvik Coromant är inte bara huvudpartner till Brynäs IF och En bra start. Genom samarbetsavtalet mellan Brynäs IF/En bra start och UNICEF Sverige, har ett partnerskap även mellan Sandvik Coromant och UNICEF Sverige vuxit fram. Ett avtal som också visar kraften av när partners agerar tillsammans.

— Det borde vara självklart att alla barn får en säker och trygg uppväxt med mat på bordet, där man känner sig sedd, hörd och älskad. Matchen är viktig för att synliggöra det viktiga arbetet UNICEF gör runt om i världen för alla barn. För oss på Sandvik Coromant känns det extra viktigt att vara med i just den här matchen, säger Björn Roodzant, vice president, Sandvik Coromant.

Från Brynäs sida garanterar föreningen minst en miljon kronor per år till UNICEF. Pengarna går till att utveckla UNICEFs verksamhet med barns rätt till lek, vila och fritid bland några i några av de mest utsatta områdena i världen.

I matchen Game For UNICEF har även du möjlighet att delta i kraftsamlingen.

— Brynäs IF är en viktig samarbetspartner för oss. Genom deras aktiva arbete visar Brynäs IF hur en idrottsförening kan bli en stark kraft för att stärka barns rättigheter. Vi är stolta över deras insatser och Game For UNICEF är ett stort och viktigt bidrag till vår verksamhet. Tillsammans arbetar vi för att alla barn ska få den barndom de önskar och har rätt till, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare, UNICEF Sverige.

Du har möjlighet att delta i Brynäs IF:s insamling till förmån för utsatta barn både som privatperson eller genom ditt företag. Köp produkter som skickas direkt till de barn som behöver dem mest. Ta chansen att bidra du också - du hittar till UNICEFs gåvoshop genom att klicka här!

Kommunikatör Martin Löf Nyqvist
Huvudpartners
Officiella Partners
Officiell Drivmedelspartner
Officiell Restaurangleverantör
Officiell Design- och fastighetspartner
Officiell Merchandiseleverantör
Guldklubben