I Brynäs IF:s verksamhetsplan som presenteras på årsmötet 2022 stod tre nyckelord för strategiarbete i centrum. Tillväxt, vinna och fullsatt. Under arbetet för det sistnämnda, fullsatt - har föreningen arbetat hårt för att locka fler besökare till arenan under året. Ett arbete som hittills har fallit väl ut. Nu är det dags att ta nästa steg, tillsammans med supporterklubbarna är målsättningen att ta ett krafttag för fler personer till hemmastå och stärka upplevelsen att vara i arenan.
– Vi har tagit det första stora steget, att locka mer publik, det har tagit tid och det har varit ett hårt arbete. Vi är bestämda, vi vill att Monitor ERP Arena ska vara landets bästa upplevelser. För att att göra det behöver vi gå i takt och göra det här tillsammans med supportrar och partners - alla brynäsare. Genom att skapa en konkret åtgärdslista för arenaupplevelsen tar vi ett helhetsgrepp, men för att göra det har vi varit tvungen att gå till botten, från alla vinklar, det här är starten, säger Johan Cahling, kommersiell chef för Brynäs IF.
Efter 16 hemmamatcher i SHL kan vi konstatera att vårt publiksnitt ligger på 6 420 åskådare.
Sju av matcherna har lockat runt 7 000 besökare, med två Leksandsmöten som toppnoteringar.
Snittet just nu är det bästa i föreningens historia och ett tacksamt bevis att vårt omtag i arbetet med att locka publik har lyckats.
Med andra ord har den första halvan av säsongen har varit en stor succé för biljettförsäljningen – trots en upp- och nedgång i det sportsliga resultatet. Det visar att våra supportrar och partners står med oss oavsett resultat på tavlan. Det är vi oerhört stolta och tacksamma över.
Med tio matcher kvar på hemmaplan tar vi ett steg till, ett nytt helhetsgrepp för att öka arenaupplevelsen. Framförallt från ett supporterperspektiv.
Ett av våra mest prioriterade områden är en mer levande ”hemmastå". Därför har vi tillsatt en digital SLO, Henrik Ericsson, 26.
*Supporter Liaison officer. Enkelt förklarat: En supporterombudsman
Henrik har sedan flera år verkat åt klubben som matchkommunikatör. Nu utökas hans roll med SLO-uppdraget.
– Förutom vår anrika historia tycker jag det häftigaste med Brynäs är det stora intresset som finns från alla våra supportrar. Då jag själv kommer från supporterled är jag således medveten om passionen som finns och för mig finns det inget viktigare frågor än supporterkultur och dess betydelse. Jag är mer än entusiastisk över att få inleda det här arbetet, säger Henrik Ericson.
Då Henrik bor i Göteborg kommer arbetet ske på distans. Därför blir hans roll just digital SLO. Förutom att se mängder av Brynäsmatcher så studerar Henrik också marknadsföring, kommunikation och konsumtion på Göteborgs Universitet.
– Min vision är att vår arena ska vara den naturliga mötesplatsen där alla brynäsare gemensamt samlas. Tillsammans ska vi skapa en stämning och inramning som ingen kommer att vilja missa, men det krävs ett organiserat engagemang från alla håll - det är det jag är hungrig på att få vara med och bidra till, säger Ericsson och fortsätter:
– Brynäs IF har givit mig otroligt mycket genom livet och jag ser fram emot att arbeta med den delen av klubben som är hjärtat av föreningen, det vill säga supportrarna. Framåt tillsammans.
Här är rösterna från våra supporterklubbar:
"En bra chans att få supporterkulturen att växa i föreningen. Tillsammans med Brynäs och övriga två supporterklubbar går vi mot en ljusare framtid och ser fram emot att jobba tillsammans. Det här är något vi tror på och hoppas kunna locka fler till oss. Alla, ung som gammal, är mer än välkommen att deltaga", Carina Olsson, BSG.
"Brynäs berör och förenar mängder av människor. Att nu kunna ha en gemensam resurs där allt kan bollas med mycket nytänk och utveckling känns jätteroligt. Det här är början på en resa där förhoppningen är att fler ska tycka att supporterskap är något kul och positivt i livet", Martin Åsefeldt, BSKV.
"Det här känns helt rätt av Brynäs. Det blir ett lyft och en resurs som förstärker det arbete vi inledde i höstas. Vi har skapat ett mycket bra klimat för utveckling tillsammans, det här blir en gemensam resurs som skapar förutsättningar för supporterkulturen att växa", Anders Eliasson, Supporterklubben Brynäs Stockholm.
Henrik tar direkt gärna emot återkoppling från de som önskar.
Det kan ni göra via: [email protected]