Brixx - familjeföretaget som varit partner till Brynäs IF i över 20 år: ”Viktigare än någonsin att stötta klubben”
Publicerad: 2020-09-24
Brynäs
1992 grundade Jonas Rosengren klädbutiken Brixx tillsammans med Håkan Berggren. Idag driver Jonas butiken tillsammans med sonen Joel. Ett familjeföretag i hjärtat av Gävle – som har stöttat Brynäs IF i över 20 år.

På hörnet i korsningen av Nygatan och Norra Stapeltorgsgatan – i Wasahuset – ligger klädbutiken Brixx. Och det har den mer eller mindre gjort sedan öppnandet 1992.

— Fast då låg vi längre ner i Wasahuset, berättar Joel Rosengren. Joel är butikschef och son till Jonas som öppnade butiken för 28 år sedan. Ett Gävleföretag ut i fingerspetsarna.

— Farsgubben startade upp det här med Håkan samma år som jag föddes och sen dess har vi hållit på. För oss är kunden, kvalitén och servicen i fokus. Det är otroligt viktigt för oss att alla ska känna sig välkomna och kunna hitta något oavsett om man är ute efter en fin jacka eller en baströja till garderoben. Vi har en bred målgrupp och vill att det ska finnas något för de flesta.

Han viker en mörkblå tröja samtidigt som han tittar upp och hälsar på en kund som precis kommit in i butiken.

— Vi på Brixx är bara vi, helt enkelt. Vi har gjort det här i 28 år och vi kan vår grej. Vi har bra grejer med en mix av prylar som man kanske inte ser på så många ställen. Det är viktigt för oss att det vi säljer är prisvärda produkter, vilket kanske inte nödvändigtvis behöver betyda billiga kläder men det ska vara prisvärt, man ska få det man betalar för.

Butiken grundades 1992 och i över 20 år har företaget på olika sätt stöttat Brynäs IF. Inte minst genom att bistå med kläder till bland annat ledarstaberna i representationslagen.

— Det kan man tänka på när man ser matcherna, att den där kavajen kommer från oss. Det är lite roligt faktiskt. Men skämt åsido, vi är stora supportrar och vill att det ska gå bra för Brynäs. Och det är viktigt för den här stan att det går bra där uppe på Sätraåsen. Är det mycket matcher och många vinster, ja då märks det. Folk rör sig mer på stan och det blir en annan stämning. Det är kul att vara i Gävle när det går bra för Brynäs och det märks här inne hos oss i butiken också, säger Joel som själv spelade hockey i Brynäs i pojkåren.

Många företag har känt av ekonomiska följder av covid-19 och Brixx är inget undantag. Men trots det väljer Brixx att stå kvar som en partner till Brynäs IF. Efter att i många år ha presenterat den första målskytten på hemmamatcherna har de nu valt att kliva in som den första digitala matchvärden under SHL-säsongen, i samband med torsdagens premiär mot Oskarshamn.

— Det är tuffa tider för oss nu, men vi vet också att det är tufft för Brynäs. Och då känns det nästan viktigare än någonsin att stötta klubben. Vi har gjort det i många år och är på det sättet investerade i föreningen och vi vill vara med in i framtiden också. Då måste vi hjälpas åt för att se till att det finns en framtid. Det blir ett kretslopp där vi hjälper Brynäs så att de kan hjälpa oss. Vi behöver varandra i den här stan.

Joel skickar också med en nyhet - under slutet av 2020 kommer nämligen Brixx att digitaliseras och öppna upp en webbshop.

— Det blir riktigt spännande och vi siktar på att ha allt klart och komma igång lagom till julhandeln. Vi vill förmedla samma känsla, service och kvalitet på webben som vi gör i butiken. Tanken är inte att webbshoppen ska ersätta butiken här i Wasahuset utan att det ska bli en förlängning av den. Ett steg för oss att komma ännu närmare våra kunder och ge oss ett skyltfönster hemma hos människor.

Kommunikatör Martin Löf Nyqvist