– Eftersom föreningens serietillhörighet blev klart först i slutet på april togs beslutet om investering sent och vi var medvetna om tidsutmaningen. På grund av omvärldsläget blev transporten tvungen att runda Afrika med båt. I kombination med utmanande väderförhållanden innebär det att utrustningen inte hinner komma på plats till seriepremiären. Det är så klart olyckligt att vi inte hinner få mediakub och led på plats till seriepremiären men det ligger utanför vår påverkan, säger Jakob Westerlund kommersiell chef i Brynäs IF.
Det är självklart ett tråkigt besked men i sammanhanget är det förhppningsivs bara en kort tidsperiod. Vi har satt in resurser som gör att vi vid leverans kommer göra installationerna så snabbt som möjligt. Tillsvidare får vi helt enkelt spela utan mediakub vilket har hänt fler föreningar vid likande situationer.
– Jag vill också tacka alla våra fantastiska partners som har haft stor förståelse och dessutom hört av sig och erbjudit hjälp. I allt från pappersarbete till fysiska resurser. Nu är läget som det är och vi får göra det bästa av situationen. Det är blev ju faktiskt verklighet senast föreningen byte mediakub också, säger Westerlund.
Leveransen kommer att anlända runt månadsskiftet, exakt dag är svårt att svara på. Byggnation och installation kan sedan starta. En rimlig bedömning och med viss reservation för saker vi inte kan påverka är att allting kommer vara på plats till GävleDala-derbyt den 10/10 mot Leksand. Matchklockan kommer tillvidare att synas på läktaringångarna och övrig LED vis sargkant används precis som vanligt.
– Vi har en tight dialog med våra fraktpartners för att påskynda processen, men på grund av de rådande omständigheterna kan vi inte lämna garantier, skulle t.ex en punktering eller liknande ske så sätter det hela tidsschemat på ytterligare press. Vi har ändrat rutten och kommer plocka av containrarna tidigare för att köra upp med lastbil. På så sätt sparar vi ungefär två veckor i leveranstid. Med det sagt gör vi allt vi kan för att säkerställa att skärmen är på plats och driftsatt i tid för matchen mot Leksand. Vi kommer gå in med full kraft och jobba skift, så vi ser så klart hoppfullt på att detta skall vara möjligt, säger Oskar Westergren, partneransvarig, Ledventure.
Brynäs IF tackar för den förståelse och gläds åt det stora engagemang som frågan har fått. Nu laddar vi för Taco Night och hemmapremiär i SDHL i morgon och därefter SHL premiär nästa lördag. Att se Brynäs IF på högsta nivå igen på både herr och damsidan hoppas vi ska ge ett högt besökarantal.