Onsdag Ons 16 Mars Mar
Lördag Lör 19 Mars Mar
Måndag Mån 21 Mars Mar
Onsdag Ons 23 Mars Mar
Torsdag Tor 24 Mars Mar
Fredag Fre 25 Mars Mar
Lördag Lör 26 Mars Mar
Måndag Mån 28 Mars Mar
Tisdag Tis 29 Mars Mar
Onsdag Ons 30 Mars Mar
Fredag Fre 1 April Apr
Söndag Sön 3 April Apr
Tisdag Tis 5 April Apr
Torsdag Tor 7 April Apr

Privatpartner - frågor & svar

Hej!

Här svarar vi på en mängd frågor och svar kring Privatpartner — en del av något större.

Vad är Privatpartner?

Privatpartner-konceptet är fortsättningen på Fansens värvning. Det var en riktad engångsinsamling för ett specifikt ändamål – och redan i samband med det fick vi önskemål om möjlighet att bli delaktig i en mer långsiktig modell. Nu är den här.

Privatpartner – en del av något större är en modell för att skapa en stor och kraftfull ekonomisk plattform till Brynäs IF. Det är en långsiktig modell som föreningen kommer arbeta med över tid. Över nästa säsong, och nästa … och nästa.

Vad menar vi med "en del av något större"?

Vi har landat i att det är en talande formulering som symboliserar allt som gör Brynäs IF unikt; vår historia, vårt stora supporterkollektiv, representationslagsverksamheten och föreningens jämställdhetsresa, junior- och ungdomsprogrammen, Den rena dräkten, En bra start, vårt nätverk av partners och så vidare. Brynäs IF har en sådan enorm bredd att alla delar av föreningen skapar en helhet där man som brynäsare är en del av något större.

Det är en stor kombinerad bredd som startar i och sträcker sig från ishockey till samhälle.

På detaljnivå i det här konceptet innebär det att många individer av brynäsare sluter samman för att skapa en ekonomisk modell som bär föreningen framåt.

Det är inte storleken på den individuella summan som är i fokus. Utan när mängder av Brynäsare sluter samman skapar varje liten del en stor helhet. En del av något större. 

Vad bygger konceptet på?

Dels den gemensamma finansieringsmodellen där Fansens värvning visade vad som är möjligt. Bara på nio dagar genererade vi där miljonbelopp. Nu ställer vi frågan vad vi kan göra 365 dagar om året. Det kittlar enormt att se vad utfallet kan bli av det. Redan i år, men också på sikt.

Dels är det också organisationens modell för att ge tillbaka i form av att ta med alla som investerar extra i föreningen på resan Brynäs IF gör. Det blir en prenumerationstjänst där du som är en del av Privatpartner kan bidra mer till föreningen än någonsin tidigare.

Det är ett stort steg i ett lojalitetstänk som i framtiden förhoppningsvis utvecklas än mer och kan kombineras med seriekort, säsongskort, företagspartnerskap med mera.

Den här plattformen gör att organisationen kan jobba systematiskt och med en struktur för att bli mer framgångsrik och därigenom att leverera starka värden tillbaka till dig som brynäsare.

Varför blir det en prenumerationstjänst?

Vi vill att du som brynäsare ska känna att föreningen förtjänar din investering. Går du in som Privatpartner men inte tycker att organisationen levererar tillräckligt mycket tillbaka ska du kunna avbryta utan att sitta låst i uppsägningstid eller liknande.

I det här fallet vill vi inte att du som brynäsare ska behöva gå in med en klumpsumma i en engångsbetalning eller någon annan krånglig delbetalning med fakturor, autogiromedgivande eller liknande. På det här sättet registrerar du ditt konto och sedan löper det på så länge du vill vara en del av det.

Precis som Spotify, Netflix, CMore med flera har vi tagit fram det vi upplever som den absolut enklaste betalningslösningen. Smidigt och enkelt.

Vi bedömer också att det är den bästa lösningen över tid. Hade vi sålt någonting för en engångssumma nu hade det varit den som gällde – och sedan? Vad hade vi gjort till nästa säsong? Och nästa? På det här sättet har vi skapat en modell som kan löpa på i 5 år, 10 år eller ännu längre tid. Det blir den typen av långsiktighet som våra supportrar har efterfrågat.

Vad är målsättningen med Privatpartner?

Att gemensamt göra ett kraftfullt avtryck för Brynäs IF. För att lyckas med det måste vi hitta en mängd nya intäkter – och det här är en modell som vi bedömer kan göra stor positiv skillnad i det arbetet.

Lyckas vi med detta stärker vi föreningens vision om att skapa vinnare på och vid sidan av isen. I det vill vi att Brynäs IF ska vara en kontinuerlig utmanare om SM-gulden i SHL och SDHL. Långsiktigt. År efter år efter år.

Hur stor ekonomi kan det generera?

Med Privatpartner ger vi oss in på helt outforskad mark. Ingen har gjort det tidigare, därför kan vi bara se till den potential vi bedömer finns. Vi kan förhålla oss till att privatpersoner genererade 1.7 miljoner kronor till Fansens värvning på nio dagar. Det var över 5 000 brynäsare som deltog i det.

Om vi leker med tanken att minst 5 000 brynäsare går in som Privatpartners och att snittsumman landar i silversegmentet på 99 kronor så genererar det i så fall sex miljoner kronor. Varje år.

Det är upp till oss själva hur stort det kan bli. Blir det 5 000, 10 000 eller rentav 50 000 personer på en viss summa så kan alla göra matematiken själva. Potentialen är enorm.

För första gången i föreningens historia har vi ett sätt att ta tillvara ekonomiskt på det stora supporterkollektivet som finns i Sverige.

Vad ska pengarna gå till?

Det kommer gå till utvecklingen av hela föreningen. Precis som alla andra intäkter gör redan i dag. Sedan fördelas dessa proportionerligt i de verksamhetsområden där föreningen bedömer att de gör störst nytta. Är det till en värvning till herrtruppen – som vi vet påverkar föreningens ekonomi i alla led på både kort och lång sikt – så går det dit. Är det till en damvärvning likaså. Kan vi investera en krona i en utveckling på En bra start som sedan ger två kronor tillbaka i ökat värde för partners så är det också självklart.

Det kan vara att utveckla någonting i arenan som förhöjer upplevelsen för publiken. Det i sin tur kanske leder till ett ökat snitt om 100 personer och då har den investeringen säkert gett tillbaka pengarna tio gånger om.

Sammanfattningsvis kommer de gå till att investera i de verksamhetsområdena som tar oss närmare — och förhoppningsvis gör att vi överträffar — föreningens målsättningar.