-Samarbetet med UNICEF är ett mycket viktigt partnerskap för Brynäs IF. Tillsammans med UNICEF och våra partners bygger vi en gemensam strategi och verksamhet som fokuserar på att ge fler barn och unga en bra start i sina liv och karriärer. Vi är ett stort och starkt varumärke som kan och vill göra stor påverkan och skillnad för unga människor och att då ha världens främsta barnrättsorganisation i laget är något som vi både är glada och stolta över, säger Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet i Brynäs IF.
2013 skrev Brynäs ett samarbetsavtal med UNICEF Sverige. Föreningen blev världens första hockeyklubb att ingå ett partnerskap med världens ledande barnrättsorganisation. De anslöt till ett litet idrottssällskap med fotbollsklubbarna Manchester United och FC Barcelona som också samarbetar med UNICEF.
Nu har parterna arbetat tillsammans i fem år för att använda kraften i Brynäs varumärke till att ge barn och unga en bra start i livet och påverka samhället i framför allt vår region, men också som pionjär bland idrottsklubbar nationellt.
I dag kan vi stolt presentera att arbetet fortsätter. Vi tar nu nästa steg i samarbetet med UNICEF.
Brynäs och UNICEF har förlängt samarbetsavtalet med tre år.
-På UNICEF Sverige är vi glada och stolta över att kunna förlänga avtalet med Brynäs IF. Brynäs är en viktig samarbetspartner som gör en betydelsefull insats för barn lokalt, nationellt och internationellt tillsammans med oss på UNICEF och många andra goda aktörer. Brynäs arbete ger ringar på vattnet och inspirerar andra. Nu ser vi fram emot tre offensiva år som kommer att ge fler barn en bra start i livet, säger UNICEF Sveriges generalsekreterare Véronique Lönnerblad.
Brynäs IF garanterar fortsatt minst en miljon kronor per år till UNICEF under de tre år som samarbetet pågår. Pengarna kommer att gå till att utveckla UNICEF:s verksamhet med lek och rekreation bland några av de mest utsatta barnen i världen. Brynäs IF kommer under avtalstiden även fortsätta att bära UNICEF:s logga på matchdräkterna samt driva kampanjer med målet att öka antalet Världsföräldrar som varje månad ger pengar till UNICEF.
UNICEF kommer å andra sidan att fortsätta att vara strategisk partner till Brynäs IF i föreningens vidareutveckling av den sociala verksamheten, En bra start, som genomförs i nära samarbete med UNICEF och föreningens huvud- och officiella partners.
För att fira förlängningen av avtalet med UNICEF ska Brynäs IF, med start på torsdag och fram till nyår, göra en satsning för UNICEF.
-Tillsammans med alla våra partners, ambassadörer och fans runt om i Sverige och världen kommer vi att göra en storsatsning för att få in så många Världsföräldrar till UNICEF som möjligt. Den 24 november kommer vi också att göra SDHL- och SHL-matcherna mot Luleå till Game for UNICEF. Under en period kommer våra digitala miljöer att vara blåa för att symbolisera vårt gemensamma arbete. Ingen kommer att missa det här och vår förhoppning är att så många Brynäsare som möjligt är med och bidrar till UNICEF i deras viktiga arbete, säger Johan Cahling.