• Huvudsponsorer

Brynäs IF samarbetar med Rättighetsbyrån – för att lyfta evenemangsupplevelsen

8 april 2019 09:30
Brynäs

Här är Brynäs satsning för att lyfta evenemangsupplevelsen i Gavlerinken. Klubben har tagit hjälp av Rättighetsbyrån – en vetenskapsbaserad konsultbyrå med spetskompetens i frågan.

— Ett oerhört viktigt arbete för att bygga Brynäs över tid, säger klubbdirektören Michael Campese.


Brynäs IF har haft ett vikande publiksnitt i grundserien de tre senaste säsongerna.

Nu agerar föreningen.

I den kommande treårsplanen är en av de största punkterna, utöver den sportsliga utvecklingen, evenemangsupplevelsen. Det vill säga allt kopplat till våra matcher i Gavlerinken.

Samtliga klubbens verksamhetsområden är inblandade i arbetet – men också en extern kraft.

Brynäs har inlett ett tvåårigt samarbete med Rättighetsbyrån.

— De är experter inom området och kommer in med spetskompetens som är och redan har varit oerhört värdefull för oss, säger klubbdirektören Michael Campese.

Brynäs hade ett publiksnitt på 5 231 personer i SHL:s grundserie den gångna säsongen.

Det är det näst sämsta snittet de senaste tio åren (5 103 personer säsongen 14/15) – och långt ifrån de två bästa noteringarna (6 265 säsongen 11/12 och 6 229 säsongen 12/13).

— Det visar två saker. Dels att vi har en stor utvecklingspotential att bli bättre – och dels att det finns ett större publikunderlag även i grundserien om vi gör rätt saker över tid. Jag gillar ju att tävla och vinna så en självklar målsättning för mig är att vi under de kommande tre till tio åren ska slå noteringen från 11/12.

Där kommer alltså det nya samarbetet in i bilden.

Rättighetsbyrån är en vetenskapsdriven konsultbyrå som kombinerar den senaste forskningen med lång branscherfarenhet.

Under hösten och vintern har de tillsammans med Brynäs IF bland annat genomfört en publikundersökning med 2 000 brynäsare – för att ta reda på vad ni tycker om evenemanget i Gavlerinken. Den undersökningen har sedan spetsats genom en serie djupintervjuer för att maximera kraften i informationen.

Detta har sedan genererat underlag för det strategiarbete som för närvarande är i full gång.

— Just publikundersökningarna ger oss en representativ bild av vad vår publik verkligen tycker. Det verifierar att det inte sitter en eller ett antal personer och tar beslut på subjektiva grunder. Nu gör vi allt vi kan för att ta reda på så mycket information som möjligt för att sedan omvandla det till strategiska utvecklingspunkter, säger Michael Campese.

Samarbetet kommer parallellt med evenemangsutvecklingen också involvera Brynäs marknads- och partnerarbete.

— Det är precis likadant där. De kommer utmana oss med fakta och statistik över vad forskningen inom området säger – och hjälpa oss att växa ytterligare på marknad för att därifrån öka möjligheterna att kunna tävla om att vara Sveriges ledande hockeyklubb.

Första initiativet till samarbetet togs redan sommaren 2018. Därifrån har det sedan utvecklats genom följande steg.

  • Flera möten och diskussioner med klubbdirektör, hållbarhetschef och kommunikationschef om hur vi bör lägga upp arbetet

  • Förmöte med hela ledningsgruppen

  • Möte med styrelsen

  • Workshops med projektgruppen hos Brynäs för att diskutera upplevelseforskning

  • Djupintervjuer med fans

  • Workshops med projektgruppen hos Brynäs för att diskutera fansens bild av upplevelsen

  • Besök på flera Brynäsmatcher

  • Publikundersökning med 2 000 brynäsare

  • Undersökning med företag som har loge eller klubbstol

Nu återstår att driva utvecklingen av den nya strategin i mål, för att sedan säkerställa och implementera den internt i föreningen – så att alla avdelningar känner till arbetet och vet var vi ska.

Därifrån kommer det sedan lanseras och presenteras för medlemmar, publik, fans och partners under våren och framåt sommaren med årsmötet den 18 juni som slutdatum.

— Rent operativt kommer vi att fördela de strategier som tas fram dels över den kommande treårsplanen och dels över en längre, mer visionär, tioårsplan. Vi siktar givetvis på att driva igenom så mycket vi kan så fort vi kan och med sikte på 19/20, men vi är ödmjuka inför att det tar tid att implementera alla delar och potentiella investeringar från ett sådant här arbete, säger Michael Campese.

Björn Stenvad är projektledare från Rättighetsbyrån. Så här beskriver han Rättighetbyråns uppdrag för Brynäs IF.

— Vi ska tillsammans med Brynäs medarbetare under en tvåårsperiod arbeta med att utveckla klubbens publik- och sponsringsarbete. Vi kommer arbeta nära klubben med undersökningar med publik och sponsorer, workshops med klubbens medarbetare och ge förslag på konkreta åtgärder som kommer att utveckla klubben.

Hur arbetar Rättighetsbyrån, i generella drag, för att lyfta Brynäs i det här fallet?

— Jag tänker framför allt på undersökningar och att ta fram faktiska siffror. En central del i arbetet är att lyssna på publiken. Alla de brynäsare som går på matcher har mycket värdefulla åsikter som vi vill ta del. Vi gör det dels genom djupintervjuer med supporters och dels genom en större publikundersökning med 2 000 brynäsare.

Hur ser ni på möjligheten att lyfta publikupplevelsen i Gavlerinken utifrån det ni sett och hört?

— Det finns mycket som görs bra redan, men samtidigt finns det tydliga förbättringsområden som publiken vill se. Exempelvis att ”Brynäsifiera” arenan tror vi kommer att stärka upplevelsen och göra att många känner att Gavlerinken är den hemmaborg som alla vill ha. En annan sak är att tydligare satsa på aktiviteter för barn och familj.

Många utifrån upplever att det enda vi som hockeyförening kan göra för att påverka publikupplevelsen är att skapa bättre hockey på isen. Hur ser ni, som arbetar med detta på forskningsnivå, på det?

— Vi vet att en del av upplevelsen styrs av om laget vinner eller inte, men för de allra flesta handlar en hockeyupplevelse om så mycket mer. Det handlar om att man får träffar vänner och familj, man får känna tillhörighet med andra människor, man rycks med av en härlig stämning eller att man får följa en viss spelare och se dennes utveckling. Vi ser i våra undersökningar att det går att påverka majoriteten av upplevelsen genom att arbeta med det som är viktigt för människor, vilket bland annat är det sociala mötet, gemenskapen, stoltheten för klubbvarumärke eller närheten till spelarna.

Vad kan ni, i generella drag, berätta om arbetet som sker nu under våren?

— Vi kommer att analysera publikens åsikter och tillsammans med Brynäs medarbetare göra en strategi med tydliga fokusområden. Sen ska alla goda tankar – både från publiken och Brynäs medarbetare – gå från ord till handling och mynna ut i en massa spännande åtgärder. Jag är övertygad om att vi kommer att se tillbaka på våren 2019 som en tid då vi verkligen byggde för framtiden och tillsammans i hela föreningen började arbetet med att bygga Sveriges bästa hockeyupplevelse.