Framtidens hållbarhetsrapport — han står för supportrarnas perspektiv: ”Jag är ett fan som alltid vill Brynäs bästa”
Publicerad:

Viktor Alner är socialsekreterare vid Gävle kommun. Han är också en inbiten Brynässupporter och skribent på forumet Svenska Fans. Framöver kommer han att hjälpa Brynäs att utveckla framtidens hållbarhetsrapport. — Att få vara med och påverka hur klubben ska agera i framtiden ser jag som en jättespännande möjlighet och utmaning, säger Alner.
I oktober 2017 lanserade Brynäs som Europas första hockeyklubb en GRI-rapport. GRI står för Global Reporting Initiative och är ett sätt för organisationer att kunna redovisa sitt hållbarhetsarbete på ett jämförbart och strukturerat sätt.
I klubbens hållbarhetsarbete är riktlinjerna delvis miljön och människan, men också själva klubben. Hållbarhetsarbetet är avgörande för att vi ska vara framgångsrika på isen i herr-, dam-, junior- och ungdomsverksamheten.
För att utveckla framtidens hållbarhetsrapport kommer Brynäs att ta hjälp av flera av sina stora intressenter, där klubbens supportrar är en av de viktigaste. Fansen kommer att ingå i en panel tillsammans med partners och andra som har ett intresse i föreningen.
Syftet är dels att bli granskade i sitt hållbarhetsarbete, men framför allt att ge andra en chans att påverka var klubben är på väg och att få in fler perspektiv i rapporteringen. I det här fallet vill vi bland annat att fansen ska hjälpa oss att bli bättre genom att berätta vad de tycker är viktigt för att vi ska bli en hållbar och sportslig framgångskraft.
— Supportrarnas perspektiv är viktigt för att de är så stor del av klubben. Att vara vinnare vid sidan av isen handlar om mer än att bara vara en idrottsförening. Genom att ta steg för att göra samhället bättre gör vi också Brynäs bättre. Fler vill associeras med vårt varumärke, vi får fler långa partnersamarbeten och mer ekonomisk stabilitet. Slutresultatet blir en stabilare förening som har bättre förutsättningar att prestera på isen, säger Johan Cahling, Brynäs direktör för hållbarhet- och varumärkesutveckling.
Viktor Alner, utbildad socionom som arbetar som socialsekreterare vid Gävle kommun och dessutom är skribent på forumet Svenska Fans kommer att representera Brynäs supportrar i panelen. Han kommer att vara med och utforma framtidens hållbarhetsrapport och har då chansen att lyfta fram vad klubbens supportrar anser är viktigt. Där inte minst den sportsliga framgången är viktig.
— Det är alltid hedervärt att få representera fansen. Alla kanske inte alla håller med mig i allt men jag är ett fan som alltid vill Brynäs bästa och kommer att ha det perspektivet. Jag försöker ha kontakt med så många andra supportrar som möjligt över hela Sverige och det ska bli spännande att få representera dem i det här, säger Alner och fortsätter:
— Som supporter till Brynäs vill man alltid att klubben ska var bäst på isen och det här är en väg ditåt.
Alner har tagit del av tidigare års hållbarhetsrapporter och även varit i dialog med Johan Cahling.
— Klart man inte har full insikt som utomstående, men jag har läst rapporten och pratat med Cahling så lite insikt har man ändå fått. Det här är något jag klurat på under hösten och i tidigare rapporter har det funnits det både ris och ros.
Han lyfter fram olika delar i rapporten som han menar att det måste jobbas mer kring i framtiden. Något han nu får chansen att göra som supportrarnas representant i panelen.
— I mitt arbete som socialsekreterare blir man alltid extra kritisk när någon säger att de jobbar med socialt arbete och att de vill göra samhället bättre. Då vill man veta mer. Det är lätt att säga saker i teorin men som kanske inte betyder så mycket i praktiken.
Just det praktiska arbetet återkommer han till:
— Jag vill veta mer vad man gör i praktiken och vad det leder till i slutändan. Jag vill se mer effektredovisning och att man konkretiserar mer för att öka fansens förståelse. Vad gör vi idag för både klubb och samhälle som kommer kunna bidra till framgång sen? Man har sagt att det ska bli bra i framtiden i fem år nu och då undrar folk när vi egentligen kommer dit och vad det ger. Folk blir fundersamma när man ser andra föreningar som lägger resurser på annat och får framgång. Många supportrar är inte insatta i det här och Brynäs måste bli bättre på att faktiskt visa vad det leder till. Det hoppas jag kunna bidra med i rapporten.
I början av december skrev Alner ett blogginlägg på Brynäs Svenska Fans-sida där han hyllade Brynäs ställningstagande i frågan om sponsorpengar från spelbranschen.
— Jag har reflekterat över Brynäs sociala engagemang sen man började 2013 och jag tycker överlag att idrotten ska ta ett större ansvar i samhället. Föreningar måste ge något mer till barn och ungdomar idag än vad man gjorde förr. Just där är Brynäs i framkant. Spelmissbruket är ett jättestort samhällsproblem som i vissa fall kan fördärva människor och familjer. Då är det kanon att Brynäs vill sätta ner foten. Drivet Brynäs har, att vilja bli bättre och bli det så fort som möjligt är en klar styrka. Att få vara med och påverka hur klubben ska agera i framtiden ser jag som en jättespännande möjlighet och utmaning.
Vill du också läsa mer om Brynäs hållbarhetsarbete? Fjolårets rapport hittar du genom att klicka här.