Samarbete skapar möjligheter – Fansens Värvning Dam och Pastillfabriken donerar över 40 000 till Brynäs IF
Publicerad: 2020-10-12
Dam
Damansvarig Erika Grahm fick en fin överraskning i förra veckan. Nämligen 40 000 kronor att stärka spelartruppen med. — Ett helt fantastiskt bidrag. Det är väldigt stora pengar för oss, speciellt i dessa tider, säger hon.

Det är Gävleföretaget Pastillfabriken som tillsammans med Brynäs Support Gävle startade en kampanj för att inbringa pengar till Brynäs IF. Kampanjen fick ett lyckat utslag och på bara en månad lyckades man samla in 40 520 kronor. Pengar som via Fansens Värvning Dam sedan oavkortat går till Brynäs IF:s damverksamhet.

— På damsidan är 40 000 kronor väldigt mycket pengar och vi är otroligt tacksamma för det här bidraget. Speciellt i dessa tider när både vi som förening och många andra drabbats ekonomiskt som en följd av covid-19. Det visar återigen på vilken enastående kraft som finns i våra supportrar, säger Erika Grahm, damansvarig i Brynäs IF.

Pastillfabriken grundades av fem tidigare anställda vid Ahlgrens som när Ahlgrens lämnade Gävle valde att starta eget. Som inbitna Brynässupportrar har de sedan starten på olika sätt stöttat Brynäs IF. Bidraget till Fansens Värvning Dam är en del i att stötta föreningen – och en del i att bidra till en mer jämställd ishockey.

— Alla vi som jobbar på Pastillfabriken är Brynäsare och vill se en framgångsrik förening på flera plan, från ungdoms- och juniorverksamheten till SHL- och SDHL-lagen och En bra start. Förra året gav vi lika stor del till BSG och Fansens Värvning Dam. I år valde vi tillsammans med BSG att genomföra en riktad kampanj som innebar att BSG under september avstod sin del till förmån för Fansens Värvning Dam. På resterande försäljning delar de på överskotten, likt förra året, säger Thomas Englund vid Pastillfabriken, och fortsätter:

— Det måste hända något med synen på damhockeyn och Brynäs har något väldigt bra på gång. De bidrar till en förändrad bild av damhockeyn i stort och det är dessutom väldigt roligt att följa dem. Då känns det kul att kunna bidra på det här sättet.

Kampanjen har gått ut på att sälja godisaskar med Brynäsmotiv. Över 1 000 askar har sålts vilket inbringat summan på över 40 000 kronor.

— Vi som företag tar inte ut några pengar för detta utan allt går oavkortat till Fansens Värvning. Men egentligen är det Brynäs supportrar som bidragit med detta. Det är de som har fixat det här och tagit detta i mål. Enormt kul och enormt starkt av supportrarna, säger Englund.

Tillsammans med de 40 520 kronorna från kampanjen med Pastillfabriken har Fansens Värvning Dam under 2020 inbringat 143 975 till Brynäs IF, i skrivande stund. Det tillsammans med bidragen för värvningarna av Patrik Berglund och Simon Bertilsson till SHL-truppen visar vilken otrolig kraft som finns bland Brynäs supportrar.

— Det grundar sig helt och hållet på en kärlek till Brynäs IF som förening, det är laget i våra hjärtan. Och gällande Fansens Värvning Dam grundar det sig i en kärlek till damlaget i synnerhet. Vi är en grupp som stödjer dem på de sätt vi kan, på plats i hemmaborgen, i största möjliga mån på bortaplan och definitivt i sociala medier. Vi har till och med supportrar från utlandet som har varit med och bidragit ekonomiskt. Vi välkomnar alla att bli en del av oss så att vi tillsammans kan bli en del av damernas framgång, säger Anne-Marie Nilsson, damansvarig i Brynäs Support och en av grundarna till Fansens Värvning Dam.

FAKTA – Fansens Värvning Dam:

  • Grundades 2017 där idén kom från det redan etablerade konceptet på herrsidan.

  • Har kontinuerligt arbetat för att skapa ett större intresse kring damhockeyn i allmänhet och Brynäs SDHL-lag i synnerhet.

  • Har en plats i styrelsen i supportgruppen Brynäs Support Gävle.

  • Arbetar ideellt i samband med Brynäs matcher i SDHL i Monitor ERP Arena.

  • Har sedan starten bidragit ekonomiskt till Brynäs IF. Bland annat med 50 000 kronor till värvningen av Melissa Samoskevich säsongen 2019/20.

Kommunikatör Martin Löf Nyqvist