Brynäs IF utvecklar nya lösningar för partners och supportrar
Publicerad: 2020-09-17
Brynäs
Brynäs IF arbetar kontinuerligt för att skapa nya, moderna, lösningar för att stärka föreningen. Under hösten kommer flera nyheter att lanseras. — För att nå nya nivåer på intäktssidan måste vi alltid sträva mot att utveckla våra sätt att arbeta och att skapa lösningar som ger supportrar ökade värden, våra partners än mer effekt och som attraherar helt nya företag att bli partners till Brynäs IF, säger Johan Cahling, direktör för varumärkesutveckling och strategiska partnerskap.

Brynäs IF har en ambition att vara en av Europas ledande klubbar i att utveckla hockeyn och dess relation med partners och supportrar.

Det stora avstampet togs 2014 genom lanseringen av En bra start och den rena dräkten tillsammans med UNICEF-partnerskapet — och arbetet fortsätter.

2020 och Coronapandemin har återigen aktualiserat vikten av att hitta nya vägar framåt. Brynäs IF kommer utifrån det att under hösten presentera flera nyheter, både för företag och alla Brynäsfans runt om i Sverige.

— Föreningen har satt ett långsiktigt mål att gå från dagens omsättning på 160 miljoner kronor till att i framtiden nå 300 miljoner kronor. För att lyckas med det kommer vi att behöva stärka vår relation med både partners och supportrar och tillsammans åstadkomma en kommersiell utveckling för Brynäs IF genom att generera tydliga, attraktiva och starka värden för båda delarna. Covid-19-situationen snabbar på den utvecklingen. I det kommer vi under hösten att gå live med några av de koncept och partnerskap vi utvecklat, säger Johan Cahling.

Vilka saker kan det gälla?

— Generellt är det viktigt att vi skapar starkare värden för fler. För supportrar och privatpersoner kan det vara en typ av värden, och för företag kan det vara andra saker som är viktiga. Det navigerar vi i och försöker också hitta sätt där vi kan knyta samman de båda grupperna med varandra. Vi tror starkt på en utveckling där våra partners och supportrar kommer samman i en gemensam kraft. Då blir alla vinnare, vilket också kommer stärka Brynäs IF. Det såg vi inte minst under Fansens värvning där företag och privatpersoner tillsammans skapade en urstark helhet.

Vad kan du berätta mer om de samtal föreningen har med våra partners specifikt i form av att utveckla samarbetena?

— När våra partners gör stora investeringar i Brynäs IF och bra saker för oss som förening är det viktigt att de i gengäld får starka och tydliga värden tillbaka. En utveckling vi noterar varje dag är att fler och fler företag vill se att samarbetet leder till en tydlig och ökad affärsnytta gällande deras egen affär och varumärkeskännedom. Här har vi framför allt hundratusentals Brynäsare som kan släppa lös en enorm kraft bara det finns en tydlig uppsida för föreningen och för dom själva som privatperson. Sådana lösningar ska vi nu skapa.

— Fler och fler företag flyttar sina pengar från traditionell marknadsföring till influencermarketing och digitala lösningar där dom tydligt kan följa upp vilka effekter varje satsad krona ger. Brynäs IF är med alla våra fans runt om i Sverige en mycket stark influencer. Det ska vi nu göra något utav, där målet är att skapa starka värden och positiva ekonomiska effekter för föreningen, företagen och våra supportrar. För att det ska ske behöver vi exempelvis få ihop våra supportrar än bättre med flera av våra största partners såsom exempelvis Gevalia, Gävle Energi, Bilbolaget, Intersport, Länsförsäkringar Gävleborg med flera – men också företag inom samtliga nivåer av partnerskap. Där vi tydligt kan påvisa att Brynäs IF via vår stora passionerade supporterskara bidrar till starka positiva affärseffekter så att de i sin tur kan motivera fortsatta och i framtiden utökade partnersatsningar i Brynäs IF.

— En annan del som blir allt viktigare för fler och fler partners är att kunna bidra och skapa association till hållbar utveckling för människor, samhället och miljön, och som också går att mäta i samhällsekonomiska termer. Därför kommer vi i höst att öppna upp för att ge fler företag chansen att bli partners till En bra start och andra delar i vårt hållbarhetsarbete. Så, genom att bidra till att fler får det bättre kommer vi också att kunna förstärka oss själva.

Hur kan supportrar, fans och Brynäsare bidra till att stärka det arbetet?

— Främst genom att ge kärlek tillbaka till de här företagen som möjliggör att föreningen kan bedriva den verksamhet vi gör i dag. Med våra representationslag för både herrar och damer i högsta serien av svensk ishockey, våra junior- och ungdomsben, vårt arbete i samhället genom En bra start och med Unicef, vår reklamfria dräkt, vår ambition om en mer jämlik sport, vår arena med mera. Men också genom att stötta våra partners genom att aktivera de erbjudanden som nu kommer att skapas från våra partners till våra supporters. När de får oss att må bra, och vi vice versa skapas en grund för långa, stora och större samarbeten som kan utvecklas ekonomiskt och leda till att stärka Brynäs IF, En bra start, vår arena och övriga verksamhet. Dessutom kommer kombinationen hållbara samhällseffekter, egen affärsnytta och starka hockeyupplevelser att attrahera nya företag att bli partners till Brynäs IF.

När under hösten kommer de här sakerna börja synas i föreningens kommunikation?

— Det kommer att komma saker löpande under närmsta månaden, med start i morgon fredag. Håll utkik här på brynas.se och i våra sociala kanaler! Vi vet också att många fans väntar på vår privatmodell där alla Brynäsare kommer ha möjlighet att bidra till föreningens kanske rentutav största partnerskap. Och dessutom år, efter år efter år. Där är det release inom några veckor. Genom den stora och passionerade kraften som finns över hela Sverige hoppas vi kunna hitta ett spår som gör oss än mer slagkraftiga över tid.

Alla företag som köper in på Brynäs elithockeyverksamhet och framför allt kring SHL-matcherna. Vad tänker du kring det?

— Jag säger som Monitors ägare Jörgen Persson. Time to level up! Det är inget snack om att vi behöver nå betydligt bättre resultat i SHL och regelbundet gå långt i slutspelet. Det vet alla inom och kring Brynäs IF. Alla partnerskap och allt som företagen köper kring dessa matcher, såsom exempelvis loger, skyltar, event, biljetter blir mycket mer värda då, såklart. Detsamma gäller för alla privatpersoner vars seriekort och biljettköp ökar i värde. Vårt jobb är också att fortsätta att utveckla arenaupplevelsen, öka publiksnittet och fylla arenan både på SHL och SDHL-matcherna, när vi får möjlighet att fylla upp arenan igen. Då blir partnerskapen än mer värda.

Till sist. Du nämner covid-19. Hur ligger det till på företagssidan med tanke på det?

— På de högsta nivåerna ser vi trots covid-19 glädjande nog till och med potential att kunna öka under det här året. Det visar också att vår satsning på den rena dräkten och En bra start gör Brynäs mindre känsligt för saker som händer på isen och i arenan. Via våra säljare är vi också i kontakt och för en dialog med alla våra övriga nuvarande och potentiellt nya partners. Situationen är såklart tuff men vi har ändå en positiv känsla gällande våra partners.

— En sak är säker i år. Brynäs IF, behöver nu mer än någonsin supportrar och partners som ”står kvar” med föreningen trots att vi på grund av smittskyddsrestriktionerna sannolikt inte kommer att kunna leverera allt som alla supportrar och företag har köpt eller planerar att köpa. Sen finns det såklart en del företag som inte har möjlighet att vara med på samma nivå eller i vissa fall inte alls på grund av att deras egen verksamhet har drabbats hårt av covid-19. Likväl som vi faktiskt också haft nya partners som tillkommit efter utbrottet av covid-19.

— Vi kämpar på och har en offensiv inställning. Vi gör allt vi kan för att lösa det här på bästa möjliga sättet, och ser samtidigt att covid-19-situationen tvingar oss att utveckla nya lösningar för våra partners. Så, inget ont som inte också kan ha något gott med sig. Men sammanfattningsvis så längtar vi självklart enormt mycket efter att kunna fylla arenan med våra underbara fans och partners. Det och det som händer på isen är ju själva motorn till allt annat i föreningen.

Kommunikationschef Kevin Johansson