Den rena dräkten uppgraderas - i morgon släpps nya designen
Publicerad: 2020-08-31
Brynäs
2014 skrev Brynäs IF historia genom lanseringen av den rena dräkten. Nu - sex år senare - kommer den första uppdateringen av designen. — Jag låter morgondagens bilder tala för sig själva, säger Johan Cahling, Brynäs IF:s direktör för varumärkesutveckling.

2014 införde Brynäs IF den rena dräkten.

Sedan dess har Europas snyggaste och enda reklamfria matchdräkt sett likadan ut.

Fram till i morgon.

Då presenterar vi den rena dräkten – uppgraderad.

Brynäs IF:s direktör för varumärkesutveckling, Johan Cahling, har ansvarat för processen kring utvecklingen av den rena dräkten – och för Brynäs nya grafiska identitet, som också uppdateras inför säsongen 20/21.

Här berättar han mer om det som följer från tisdag 1/9.

I morgon släpps uppgraderingen av den rena dräkten. Vad kan supportrarna förvänta sig?

— Alla Brynäsare kan förvänta sig ännu renare, snyggare och starkare matchdräkter där Brynäs grafiska DNA, emblemet och oken, kommer att lysa än starkare. Den kommer också att förstärka avståndet ytterligare mellan Brynäs och övriga klubbar.

Hur tror du att den uppgraderade dräkten landar hos Brynäsarna?

— Vi vet att vår matchdräkt berör. Främst eftersom den är unik genom att vara ren utan reklam - men också i form av sin design och det faktum att den sett likadan ut under en lång tid. Det kommer inte vara några revolutionerande skillnader som 2014 när vi gjorde dräkten ren - men det är en del tydliga nyheter som vi tycker sticker ut och hoppas blir uppskattade.

— Sedan är all design subjektiv. Alla tycker olika och hur mycket vi än lyssnar på feedback så kommer vi aldrig kunna tillgodose exakt allas önskemål - inte den här gången heller. Det har vi alltid med oss i den här typen av frågor. Men med det sagt så hoppas vi att så många Brynäsare som möjligt gillar både hemma- och bortadräkten och upplever att strategin att skala bort för att sätta ännu större fokus på emblemet, oken och spelarna blir tydlig.

Nämn tre saker som betraktaren kan fokusera på?

— Okens nya, starkare, men lättare uttryck. Vår nya typografi. De matta hjälmarna. Och den nya bortatröjan. Men jag låter morgondagens bilder tala för sig själv. Sen är det upp till varje betraktare att tycka fritt. Vi har gjort allt vi kan för att ge spelarna och Brynäsfansen en ännu snyggare matchdräkt.

Vad har varit grundidén i uppgraderingen? — Att skala bort för att förtydliga. Det har varit grundidén och ledstjärna i utvecklingsprocessen. I linje med den nya grafiska identiteten ifrågasatte vi de tidigare tröjornas samlade beståndsdelar. Endast det absolut nödvändiga lämnades kvar. I den nya dräkten finns inga kompromisser, inga onödiga detaljer.

Du pratar om en ny grafisk identitet, berätta mer!

— Tillsammans med designbyrån KurppaHosk och designern tillika Brynäsaren Thomas Kurppa har vi tagit fram en ny grafisk identitet för Brynäs IF. Den uppgraderade rena dräkten är först ut att präglas av den. Brynäs nya grafiska identitet kommer ur vår strategi och vision om att även leda den visuella utvecklingen inom svensk och europeisk hockey. Allt har studerats och ifrågasatts. Vi har förtydligat genom att förenkla.

Våra supportrar har länge diskuterat ett nytt typsnitt, framför allt på matchdräkten. Blir det så nu?

— Yes. Vi har lyssnat på fansen, och det var tydligt att dom ville ha ett nytt typsnitt. Ambitionen är att vårt nya typsnitt kommer att bli en ny och starkare visuell kraft som omfamnar hela Brynäs, från matchtröjorna till all annan kommunikation. Vi har exempelvis haft ett övergångstypsnitt i sociala medier som bara varit en tillfällig lösning till dess att vi utvecklat vårt nya, egna, som följer från och med i morgon.

— Det nya typsnittet är specialritat för Brynäs av KurppaHosk. Det kan ta hand om många olika format och situationer, vilket är viktigt för oss som organisation och förhoppningsvis också upplevs positivt av dig som mottagare. Från rena matchtröjor till kraftiga rubriker och mindre informationstext.

När kan vi förvänta oss att allt annat präglas av den nya grafiska identiteten?

— Vi kommer att ta sak för sak. Nästa steg, efter matchdräkterna, är våra digitala miljöer där jag tillsammans med vår kommunikationschef Kevin Johansson och Thomas Kurppa just nu arbetar med de sista detaljerna. Då vi är i covid-19-läge kommer det naturligtvis att ta längre tid. Men som sagt, vi tar sak för sak. När vi är klara har allt fått en ny touch, såsom spelarbussar, bilar, merchandise, arenainteriör och så vidare. Sedan är vi medvetna om - och vill i det här formatet förmedla - att det är en process som kommer att ta tid innan allt är klart, framför allt inne i arenan.

Tillbaka till dräkten, har ni tittat på andra hockey- och idrottsklubbar?

— Nej. Brynäs IF ska leda utvecklingen inom vår kategori. För att göra det krävs det att vi inte blickar för mycket bakåt och på andra. Vi försöker istället att vara mer nyfiken på samtiden och de aktörer som verkligen driver designutveckling runt om i världen. Genom vår design vill vi påvisa handlingskraft och progressivitet samtidigt som vi hela tiden bär med oss föreningens egen historia.

Har ni bestämt hur länge den nya uppgraderingen ska gälla? — Ja. Den gällande dräkten ska gälla i två säsonger. Så, till säsongen 22/23 kommer nästa uppgradering.

Och den blir fortsatt reklamfri?

— Ja, självklart! Ur flera olika perspektiv är det bäst för Brynäs IF. Snyggast så. Vi tjänar på det. Och alla Brynäsare får det dom vill ha, Europas snyggaste hockeydräkt. Återigen har vi våra fantastiska huvudpartners att tacka. Volvo Bilbolaget, Bauer, Länsförsäkringar Gävleborg och Sandvik Coromant. Det är dom vi ska hylla, de är de riktiga hjältarna som gör att vi kan ha den reklamfri. I stället är det en markering och en symbol för vår gemensamma strävan att få fler barn och unga att få en bra start i livet. Så, den är inte bara den snyggaste. Även den viktigaste.

Kommer SHL- och SDHL-laget att spela i lika dräkt?

— Ja, det är en självklarhet i dagens Brynäs IF.

Du skrev på Twitter en gång att Greg Scott, efter sin första match i Den rena dräkten 2014 tyckte att han var ”even faster with this clean jersey” med tanke på att all reklam var borta. Är den uppgraderade lättare eller tyngre än förra året?

— Den är lättare! Så jag hoppas att Greg och övriga spelare kommer att vara ännu snabbare på isen.

Vilka har deltagit i processen av att uppgradera den rena dräkten?

— Flera personer. Däribland vår superskicklige materialansvarige Mattias Pettersson som varit djupt involverad i alla detaljer under hela processen. ”P” har ovärderlig erfarenhet och är en mycket viktig i sådana här processer. Och så Thomas Kurppa förstås. Han är den som skissat, kommit med grundidén och som hela tiden utmanat oss under processen med grafisk identitet och Den rena dräkten. Det känns tryggt att ha Kurppa med i teamet. Sedan har vi naturligtvis haft personer från Bauer och Intersport med längs vägen. Dessutom har många medarbetare inom Brynäs IF fått säga sitt, däribland Michael Sundlöv och Erika Grahm.

— Utöver de personerna har en mängd Brynäsare och supportrar också varit delaktiga i form av den feedback de kontinuerligt förmedlat till olika personer i föreningen. Jag är säker på att det finns flera Brynäsare som lämnat feedback som kommer uppleva att vi lyssnat på det de förmedlat när de ser uppgraderingen.

Gällande Intersport, när sker starten av replica-försäljningen?

— För den svarta hemmatröjan sker försäljningsstart imorgon tisdag. Den vita bortatröjan kommer att ha försäljningsstart om några veckor. Så det blir två separat släpp. Och vi börjar med hemmatröjan.

Kommer tio procent av försäljningspriset på replican gå till UNICEF som tidigare?

— Ja, det stämmer. Så, genom att köpa den nya replican kommer Brynäsare även att vara en nyckelspelare i vår gemensamma insamling till UNICEF, så att fler barn i världen får den hjälp som dom behöver. Tillsammans räddar vi liv och ger fler barn en bra start i livet. Under säsongen kommer vi också att förtydliga och lyfta fram hur mycket pengar som Brynäs och Brynäsfansen bidragit till UNICEF sedan starten av samarbetet 2014, och vad vi tillsammans bidragit till tillsammans med UNICEF. På replican finns också en QR-kod till hemsidan för En bra start, där alla Brynäsare kan fördjupa sig i vad som händer lokalt och regionalt då tröjan är reklamfri.

Kommunikationschef Kevin Johansson