Som en symbol för alla barns rättigheter, och samarbetet mellan Brynäs IF och UNICEF, presenterades den reklamfria matchdräkten förra veckan. Kommentarerna kring det nya utseendet har varit överväldigande, både bland fans och spelare.
Fredag den 15 augusti kunde Brynäs IF äntligen presentera den nya rena tröjan. Ren i den bemärkelse att det enda som finns med på matchdräkten är klubbemblemet, UNICEF-loggan och logotypen för det nya verksamhetsområdet En bra start. Kommentarerna kring det nya utseendet lät inte vänta på sig, och de har varit överväldigande. Många har berömt det rena och genuina utseendet. Retro är ett ord som återkommer ofta. Ännu har matchdräkten endast varit ute på Gavlerinkens is en gång och det i samband med det årliga lagfotot. Det anades en stolthet hos spelarna när de fick kliva ut på isen för att ta några provskär. En av dem som varit med att ta fram den nya designen är Brynäs IF:s egna materialare Mattias ”P” Pettersson. För honom var det lite av en högtidsstund att se hela laget i den nya dräkten. Lättare material Mattias ”P” Pettersson, som själv tidigare varit målvakt i Brynäs IF, har varit med och tagit fram matchtröjor i omkring tio år. Första tröjan han var med på var 2003. Efter det har det blivit fem-sex tröjor, alla med varierande utseende och kvalitet. Originalfärgen i emblemet Arbetet med den nya tröjan har pågått under hela senvintern och våren. Det är inte helt lätt att ta fram en ny matchdräkt. Det gäller att hitta ett utseende som känns rätt, material som fungerar och siffror som ska vara läsbara, även när det hettar till ute på isen. Att tröjan eventuellt skulle vara helt fri från reklam stod klart ganska snart. Det var ett mål som alla ville nå. Janne Kock jobbar till vardags på Deltab Profilplagg i Gävle med inköp och orginalhantering, och det är han som har gjort grunddesignen till matchdräkten. Just retro-stilen i dräkten var inget som Janne tänkte på från början. Janne, även han tidigare spelare i Brynäs IF, har en lång erfarenhet från att designa Brynäs tröjor. En som var lite extra kul att göra var tröjan till 100-årsjubileumet. Och så klart årets. Från början var det tre stycken skisser som en arbetsgrupp fick prata kring. Man enades ganska snabbt om den nuvarande looken, men med ett par detaljer som skulle ändras. Till årets tröja har trycket av tröjan gjorts på ett annorlunda sätt, och oket har sytts på i efterhand. På så vis har det lyckats gå att få fram den gula färgen, eftersom det röda oket inte behövde tryckas direkt på den gula färgen. Det specialdesignade typsnittet Thomas Kurppa, grundare och creative director på reklambyrån Kurppa Hosk, är den som ritat typsnittet till matchtröjorna. Till sin hjälp har han även haft Gustaf Jerlardtz, som är designer. – Tanken med typsnittet är att det ska förmedla hunger, stolthet, engagemang, berättar Thomas. Det ska symbolisera den rena, enkla och positiva kraften kring laget. Det är tänkt att siffrorna och bokstäverna ska ta plats. Precis som laget gör, inte vara rädd för att visa sig. Reklambyrån Kurppa Hosk har sedan årsskiftet haft kontakt med Brynäs IF kring deras grafiska profil, och det var när man pratade kring matchdräkten som idén med ett eget typsnitt väcktes. En tröjas baksida är ofta en outnyttjad plats, rent kommunikationsmässigt, där det egentligen finns en stor möjlighet att skapa ett helt eget uttryck. Brynäs mono Typsnittet kallar de för Brynäs mono. Mono just för att alla siffrorna är lika breda. Oavsett om man skriver 11 eller 22, kommer de ta lika stor plats. Bokstäverna är optimerade för att synas tydligt, både för de som finns på plats i arenan och för de som ser en match på TV. Ytterligare en detalj i typsnittet är att siffrorna och bokstäverna utgår från oket på axel, vilket innebär att de har en lutning på 45 grader. |