Barnens vecka i arenan – Game for UNICEF på lördag
Publicerad: 2018-11-20
En bra start
Barnkonventionens dag på tisdagen, Game for UNICEF för både herr- och damlaget på lördag. Brynäs och En bra start tillägnar vecka 47 till barnen. -Vi vill använda kraften i varumärket till att även vara bra för andra, säger Johan Cahling, Brynäs direktör för hållbarhet och varumärke.

Tisdagen den 13 november kunde Brynäs berätta att det tidigare femårsavtalet med UNICEF Sverige förlängs med ytterligare tre år.

Nu regisserar vi hela nuvarande veckan i samarbetets för barn- och ungas rättigheter tecken.

Under budskapet ”Barnens vecka” kommer vi rent symbolisk byta om till UNICEF:s blåa färg i flera av våra digitala miljöer som hemsidan och mycket av vår grafiska kommunikation.

Brynäs och En bra starts ambition med ”Barnens vecka” är att belysa arbetet som föreningen gör tillsammans med UNICEF Sverige samt våra huvud- och officiella partners.

-Genom att byta om till UNICEF:s blåa kostym i utvalda digitala miljöer under den här specifika veckan vill vi symbolisera arbetet rent bildligt. Samtidigt knyter vi samman Barnkonventionens dag som lockar 2 000 barn till arenan under tisdagen till matcherna för både dam- och herrlaget under lördagen. Brynäs vill vara mer än en hockeyklubb som bara är bra för sig själv – vi vill använda kraften i varumärket till att även vara bra för andra och göra samhällsnytta såväl lokalt i Gävle, som i vår region, nationellt med UNICEF Sverige och i det här fallet också globalt genom att arbeta för fler världsföräldrar, säger Johan Cahling.

De största händelserna under veckan sker i arenan.

Dels Barnkonventionens dag under tisdagen – och dels det vi döpt till Game for UNICEF.

Det sistnämnda handlar om lördagsmatcherna den 24 november. Både dam- och herrlaget spelar hemma i Gavlerinken och samarbetet för att göra skillnad för barn och unga kommer att märkas i arenan.

-Matcherna är startskottet på en kampanj där målet är att så många som möjligt ska bli världsföräldrar. UNICEF kommer att ha representanter på plats i arenan för att hjälpa dig att bli det. Kampanjen kommer sedan att pågå fram till årsskiftet, säger Brynäs marknads- och eventkoordinator Michaela Lindberg.

Och fortsätter:

-Sedan kommer det att märkas på många andra sätt i arenan. Exempelvis har vi en jätterolig grej där flera barn kommer att följa funktioner i klubben som en sorts ”prao” under dagen. Ett av Brynäs ungdomslag kommer att åka ut under introt. Och våra huvudpartners har skänkt all sin LED-reklam under matcherna till förmån för att bli världsförälder med Brynäs och UNICEF.

Vi ses på lördag i Gavlerinken.

-Faktum i dag är att det just nu är 28 miljoner barn som är på flykt runtom i världen. 28 miljoner. Varje dag dör 800 barn under fem år av smutsigt vatten och miljontals barn lider av undernäring. Brynäs som en av landets största hockeyklubbar har en möjlighet att använda varumärket till att försöka göra skillnad. Det vill vi ta tillvara på – och hoppas att du som Brynäsare också vill vara med och kämpa för. Som världsförälder hjälper du inte bara ett eller några barn, i en by eller i ett land. Utan du är med och kämpar för utsatta barn över hela världen, säger Johan Cahling.

Så spelar vi hemma i helgen

Fredag.

DAM | Brynäs-Luleå, nedsläpp 19.00

Lördag.

DAM | Brynäs-Luleå, nedsläpp 13.00

HERR | Brynäs-Luleå, nedsläpp 18.00

{!A}

Kommunikationschef Kevin Johansson