Storpublik väntas till Framtidsmatchen: ”Intresse skapar intresse”
Publicerad: 2019-11-29
Dam
På lördag blir det fest i Monitor ERP Arena. Då väntas över 1 000 åskådare till toppmötet med HV71. Då är det Framtidsmatchen — en match för barn, för jämställdhet och för hållbarhet.

Imorgon, lördag, tar vi emot HV71 i SDHL.

Framtidsmatchen – som vi har valt att kalla den – är en del i vårt långsiktiga hållbarhetsarbete.

Till matchen har vi bjudit in barn och ungdomar från skolor och föreningar runtom i regionen.

— Vi har tagit stora kliv på isen och nu vill vi göra det vid sidan av också. Vi vill bygga ett långsiktigt intresse för damhockeyn. Dels för att få mer publik men också för att få fler att börja spela hockey. Det är också ett bra tillfälle att uppmärksamma både hållbarhet och jämställdhet, att tjejer faktiskt kan spela hockey och göra det i vuxen ålder på en hög nivå, säger Erika Grahm, damansvarig.

Framtidsmatchen är en många temamatcher Brynäs har den här säsongen. Närmast efter Framtidsmatchen väntar Game for UNICEF i SHL 7 december mot Växjö. I SDHL är nästa temamatch mötet med Leksand 17 januari, då spelarna kommer att spela i specialdesignade matchtröjor inspirerade från SM-guldet 1993.

— Temamatcher där det händer något extra är ett led i vår strategi att bygga ett långsiktigt intresse som varar över tid. Den här säsongen har vi valt att gå den vägen i stället för att bara fokusera allt på en enda match, säger Grahm.

Till Framtidsmatchen har Brynäs IF delat ut hundratals biljetter. Men inte till vilka som helst. I stället har vi använt den kunskap och det kontaktnät som finns inom En bra start för att nå ut med biljetter till personer som vi är säkra på att de kommer gå på matchen.

— Förr delade vi ut biljetter till höger och vänster, men nu har vi i stället använt oss av de relationer vi byggt upp under flera år ute i skolorna. Genom våra kontakter i skolvärlden har vi jobbat med anmälningar där eleverna och deras föräldrar får anmäla sig till om de vill gå på en match eller inte. Lärarna återkopplar sedan till oss hur många från deras klass som vill komma på matchen, säger Kristian Nervik Nilsen, aktivitetsansvarig vid En bra start, och fortsätter:

— Det är så här vi måste börja. Intresse skapar intresse och då kommer fler att vilja gå i framtiden. Till exempel delade vi ut 120 biljetter på Stigslundsskolan, men det räckte inte. Det blir ringar på vattnet och då ville fler få biljetter. Så vi fick åka dit med fler anmälningar.

Klicka här för att läsa mer om det arbete som Brynäs IF gör genom En bra start!

Barnen har fått chansen att anmäla sig till matcher i både SHL och SDHL. Till Framtidsmatchen har Nervik Nilsen tillsammans med kollegan Alexander Corpeno Bäcklin en förhoppning på att över 1 000 personer kommer till matchen tack vare biljetter som de har delat ut. Det gör att vi har en förväntan om att fullkomligt krossa årets hittills bästa publiksiffra på 294 personer.

— Eftersom personer har fått anmäla sig är vi ganska säkra på att det kommer runt 1 000 personer, för vi har fått in över 1 000 anmälningar. Vi vill visa upp hur långt vi har kommit inom damhockeyn, göra den mer tillgänglig och visa upp hur grymma spelare vi har i Brynäs och låta folk uppleva det här tillsammans med oss, säger Nervik Nilsen.

Efter slutsignal har vi en autografskrivning i entréhallen där besökare får chansen att träffa våra spelare. I samband med matchen kommer dessutom Bistron hålla öppen utöver vårt ordinarie kioskutbud. Och självklart kommer Tigern att vara på plats.

Nedsläpp i Monitor ERP Arena 15.00.

Inför Framtidsmatchen har vi pratat med Michela Cava och Fanny Brolin om vikten av att ha goda förebilder. Klicka nedan för att komma till intervjuerna:

Michela Cava

Fanny Brolin

Kommunikatör Martin Löf Nyqvist