Brynäs IF släpper ny hållbarhetsrapport: ”Företag vill ha så mycket mer än bara en plats att sätta sin logga på”
Publicerad: 2019-09-27
Brynäs
För andra året i rad släpper Brynäs IF en hållbarhetsrapport. I rapporten finns både ris och ros – men framför allt vägar in i framtiden. — Den här rapporten är inget vi gör för att skryta om att vi är bra. Tvärtom. Den här gör vi för att visa vart vi står just nu, och för att vi ska bli riktigt starka i framtiden, säger Johan Cahling, direktör för hållbarhet och varumärkesutveckling.

Här hittar du rapporten

Klicka här för att öppna rapporten!

Den här veckan anordnar FN klimatveckor i New York, USA.

Hållbar utveckling är viktigare än någonsin och FN har satt upp 17 globala mål för att kommande generationer ska få en ljusare framtid.

Brynäs IF arbetar aktivt mot nio av de målen och nu lanserar Brynäs för andra året i rad sin egen hållbarhetsrapport.

— Vi gör det här för att bli en hållbar och framgångsrik hockeyklubb över lång tid och för att om vi inte gör de här sakerna så kommer det inte finnas någon hockey i framtiden. Vi vill leda och driva på utvecklingen, utmana oss själva och ta ansvar. Vi vill använda kraften i Brynäs IF för att skapa hållbar utveckling för fler människor och för vår gemensamma miljö, säger Johan Cahling och fortsätter:

— I min roll måste jag ständigt fråga mig själv vad som är vägen framåt och utmana ”så här har vi alltid gjort-tänket”. Det behövs förändring och för att nå dit måste Brynäs och andra stora föreningar ständigt utmana sig själva och vara en del av lösningen. Vi behöver ta ansvar. Därför blir också min roll att utmana gamla normer, värderingar och prioriteringar och bidra till att de ersätts med nya som leder oss framåt i rätt riktning.

Hållbarhet är ett vitt begrepp men i Brynäs hållbarhetsrapport kan man läsa att klubben fokuserar på tre olika delar: människor, miljön och välmående.

Cahling berättar om de tre olika områdena:

— Dessa tre områden används så gott som av alla stora och starka företag idag. Vi har valt att inbegripa alla tre dimensioner i vårt hållbarhetsarbete. Vi startade med En bra start 2013 som en del i den sociala dimensionen och för två år sedan tog vi beslutet att arbeta bredare med hållbarhet och nu tar vi ett helhetsgrepp rakt igenom hela vår verksamhet.

— Ser vi på vår miljöpåverkan idag handlar det bland annat om att fortsätta att effektivisera energi-vatten- och energiförbrukning och minska vår C02-påverkning vid exempelvis resor. På den mänskliga dimensionen fokuserar vi bland annat på ett ökat välmående bland medarbetare, spelare och ledare och vi arbetar också för att fortsätta att utveckla En bra start-verksamheten tillsammans med Unicef och våra partners. Vi arbeter med att förhindra hjärnskakningar och kring SDHL-truppen jobbar vi för en mer hållbar situation för våra spelare. När vi arbetar för att Brynäs ska ha en sund ekonomi som håller sig inom alla lagar och regler så arbetar vi för en välmående förening och samhälle. För det är inte längre okej att tjäna pengar på vilket sätt som helst. Allt hänger ihop och det är synergier mellan samtliga hållbarhetsmål vi har.

Brynäs vill vara en klubb för alla, ha en miljövänlig arena och bedriva en affärsverksamhet med tydlig hållbarhetsprofil. Det må låta abstrakt och i vissa fall långt borta, men på många områden är man närmare än vad man kan tro.

— Tack vare Gävle Energi har vi el från 100 procent förnybara energikällor och en stark effektiviseringspartner. Vi har också minskat användningen av nästan alla våra engångsartiklar av plast i arenan och vi har en ny smältgrop där vi återanvänder snön från ismaskinerna och därigenom får in vatten i arenan och minskar vår vattenkonsumtion. Tillsammans med Stena Recycling har vi lagt grunden till ett vidareutvecklat sorterings- och återvinningssystem som blir en viktig del i resan mot en grön arena. På den sportsliga sidan hade vi flera landslagsspelare, vi hade juniorer som tog sig in i våra representationslag och vi hade spelare som gick högt i NHL-draften. Det är också en del i att vara en hållbar förening.

Men det finns även områden där Brynäs IF är långt ifrån sina hållbarhetsmål. Exempelvis kring mångfald och jämställdhet

— Här ligger vi långt efter i målet att bli en klubb för alla. Det gäller såväl på isen, på läktaren som i vår egen verksamhet. För att nå dit var vi först tvungna att erkänna att vi idag inte är en klubb för alla och att vår verksamhet idag är ojämlik, vilket vi har gjort. För att vi ska hitta ut till en större och bredare publik och växa i framtiden så måste vi börja med oss själva. Det här arbetet kommer att ge resultat de kommande åren, vilket vi kommer att se både på isen och på läktaren, säger Cahling.

— Samtidigt är det vi har gjort kring vårt damlag en av våra stora framgångar det senaste året. Det är en otrolig skillnad. För lite drygt ett år sedan ville spelare inte ens vara här och nu står de på kö för att komma hit. Förut fick de ingen utrustning alls, nu ger vi dem förutsättningar att bedriva en elitsatsning. Vi har nu en långsiktig plan för jämställd utveckling och en långsiktig satsning på vår SDHL- och flickverksamhet. En satsning som också ska ske i samverkan med klubbarna i vår region, SDHL, förbundet och våra partners och fans.

Enligt Cahling tror många utomstående att hållbarhetsarbetet, som exempelvis inkluderar En bra start-verksamheten, hindrar Brynäs från att uppnå sportslig framgång. Han menar att det är helt tvärtom, och att arbetet som klubben gör nu kommer göra att Brynäs i framtiden blir mer konkurrenskraftigt än någonsin.

— Inom hållbarhet ingår det sportslig framgång och Brynäs är en hockeyklubb, så är det. Det är kärnan i vårt hållbarhetsarbete. Våra spelare och ledare jobbar stenhårt varje dag för att vi ska nå framgång på isen och det här är inget som tar kraft eller energi från det arbetet. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Idag jobbar de allra största företagen med hållbar utveckling och om man inte hänger med har man ingen möjlighet att ha dessa som företag som stora partners i framtiden. Genom det arbete vi gör idag kommer vi kunna växa i takt med omvärlden, säger Cahling och ger ett konkret exempel:

— Företag söker numera inte bara en plats att sätta sin logga på. De söker en partner som står för samma värderingar som dem och som bidrar till hållbar utveckling för människor och vår gemensamma miljö. Fler och fler företag går den vägen och ökar sina satsningar inom det området. Därför räcker det inte med att vara en klubb som spelar ishockey på elitnivå. Man skulle kunna vända på det, genom att hjälpa andra ger vi oss själva möjlighet att få spela ishockey i framtiden på yttersta elitnivå. Det är därför vi också anser att det här är helt rätt väg för att hitta stora partnersamarbeten i framtiden som ger oss ekonomiska möjligheter och det är därför vi vet att vi ligger rätt i tiden.

I hållbarhetsrapporten finns även ett dokument som handlar om hur anställda i Brynäs IF, spelare som andra, får bete sig på och vid sidan av isen.

— Vi har tagit fram en ny och rätt så tuff code of conduct. Här har vi fortfarande en väg att vandra. Det är exempelvis inte okej att säga vissa saker till varandra på eller vid sida av isen. Ska du spela i Brynäs måste du köpa in i vad klubben står för och då kan man inte bete sig hur som helst. Dokumentet handlar om att inkludera, att Brynäs ska vara en positiv kraft i samhället och att man ska respektera sina medmänniskor, även om de har på sig en annan tröja på isen. Och den gäller även alla medarbetare i föreningen. Under året kommer alla spelare, ledare och medarbetare att tränas regelbundet i föreningens nya code of conduct.

Hållbarhetsrapporten är till för intressenter i Brynäs IF. Det kan röra sig om föräldrar till spelare, skolungdomar, partners, media och så klart supportrar. Intressenternas åsikter om fjolårets rapport har även inkluderats i årets rapport. Exempelvis avsaknaden av konkreta siffror kring arbetet med En bra start, om ojämna resultat på den sportsliga sidan och om situationer där våra juniorspelare varit involverade.

— Den här rapporten är inget vi gör för att skryta om att vi är bra. För att bli bättre måste vi först inse att vi inte alltid är så bra på vissa områden. I många fall är vi inte bra och vi har en lång bit kvar för att nå dit vi vill. Men det känns bra och tryggt att vi har tagit långsiktiga beslut där hållbarhet nu är en del i vår kärnverksamhet, inte något sidoprojekt.

I Brynäs verksamhetsplan finns numera samtliga hållbarhetsdimensioner med och just nu sätts långsiktiga hållbarhetsmål för samtliga avdelningar.

— Vi arbetar nu med att få med alla på det här och vi måste göra det tillsammans. Ledare, spelare och alla medarbetare. Det kan till exempel handla om att minska matsvinnet i restaurangen, att driften lyckas energi- och vatteneffektivisera och att fortsätta vårt konsekventa arbete för säkra och trygga hockeymatcher. En nyckel till hållbar utveckling är också att vi ska gå långt och etablera oss som toppklubb med våra representationslag i både SDHL och SHL. De får inte glömmas bort. Det är kärnan i vår verksamhet, säger Cahling.

Årets hållbarhetsrapport har fått namnet The Last Game. En anspelning på att vi måste vinna matchen om hållbar utveckling för att både Brynäs, ishockeyn och världen ska finnas i framtiden.

— Ingen hockey på en död planet, så enkelt är det. Och det kommer inte finnas ett starkt Brynäs IF i framtiden om vi inte bidrar till hållbar utveckling för människor och miljö. Därför går vi all in på hållbarhet med våra supportrar och partners. Under det kommande året kommer vi också att lansera en spännande nyhet med Gävle Energi, en nyhet som vi vill göra med alla våra supportrar. Vi arbetar också för att få med hela SHL, SDHL och Hockeyeuropa på samma resa. Tillsammans har vi möjlighet att bli en mycket stark samhällskraft i Sverige och Europa och göra hockeyn än mer relevant för ännu fler människor och företag, säger Johan Cahling.

— Sist men inte minst vill jag ta tillfället att lyfta fram Lesley Dalton på SI Performance AB. Hon har under två års tid hjälpt oss att bygga en struktur för hållbarhetsarbete och har också gjort våra två hållbarhetsrapporter i GRI-standard. Lesley är ett mycket viktigt stöd och har gjort ett fantastiskt arbete och utmanar oss varje dag. All cred till henne och tack vare Lesley har vi nu etablerat en grundstruktur för ett långsiktigt hållbarhetsarbete Brynäs IF.

Här hittar du rapporten

Klicka här för att öppna rapporten!

Kommunikatör Martin Löf Nyqvist