Brynäs släpper ny hållbarhetsrapport: ”Allt vi gör ska göras med hållbarhet i tanken”
Publicerad: 2021-12-14
Brynäs
Brynäs IF släpper sin fjärde hållbarhetsrapport för verksamheten. Detta för att vägleda det fortsatt pågående hållbarhetsarbetet och för att ge ökad insyn i klubben. – Hållbarhetsarbete är en del av Brynäs IF:s identitet. Det är någonting vi alltid kommer stå för, säger Johan Cahling, direktör för hållbarhet och varumärkesutveckling.

Under pandemiåret 2020–21 fick Brynäs IF ställa om flera delar av verksamheten. Vårt ständigt pågående hållbarhetsarbete fortsatte, dels med nya utmaningar kopplade till omvärlden och pandemin men också med flera nya möjligheter.

Säsongsstart för En bra start — som växlar upp i en annorlunda värld: ”Vi vill utvidga och bli större” - Brynäs IF (brynas.se)

En bra start, som bland annat föreläser för barn och ungdomar om hur man är en bättre kompis, har fått ändra i sitt upplägg. Möjligheten att resa ut till skolklasser och föreläsa på plats har inte funnits. I stället har man fått gå över till en helt digital variant av Kompissnack. Fördelen med detta upplägg är att man genom våra digitala plattformar kunnat nå ut till ännu fler barn.

– Hur man är en bra kompis och tar hand om varandra är ett ämne man aldrig kan lära sig för mycket av. Vi i Brynäs IF är stolta över vårt hållbarhetsarbete och det genomsyrar hela verksamheten. Allt vi gör ska också göras med hållbarhet i tanken. Att vi har reducerat vattenförbrukningen med 49 procent tack vare vårt nya issystem, eller sparat 9,9 ton mat från att bli till svinn är tydliga siffror på att vi gör någonting rätt. Samtidigt har vi kunnat producera fyra episoder av Kompissnack trots en pågående pandemi. Det visar på en styrka inom föreningen, säger Cahling.

Jämställdhetsarbetet utgör även det en central del av rapporten. Det finns en tydlig vision för hur klubben arbetar för goda förutsättningar på dam- och flicksidan.

– Vårt LIU-gymnasium har en central del för att ge unga tjejer bästa tänkbara utbildning i tonåren. Allt för att förbereda spelarna på bästa tänkbara sätt inför seniorishockeyn, förklarar Cahling och fortsätter: –2018 tog vi ett omtag och sen dess har det bland annat visat sig i våra sportsliga resultat men vi har även en helt annan kommunikativ bevakning av damlaget än för några år sedan. Ett medialt uppsving där hur damverksamheten synliggörs är något vi arbetat aktivt med. Händelser i och runt klubben under våren och försommaren 2021 hade en negativ inverkan på Brynäs IF. – Under året har flera händelser i och runt klubben inträffat som på olika sätt skadade varumärket. Det var något som underminerade det goda arbete vi dagligen utför. Detta är inget vi står för eller vill förknippas med. Nu är det upp till oss att förstärka förtroendet för Brynäs IF igen och bli en ledande förening i Idrottssverige.

– Hållbarhetsarbete är en del av Brynäs IF:s identitet. Det är någonting vi alltid kommer stå för. Som en stor förening har vi kraften att göra mer och det vill vi också göra. Ska vi attrahera såväl spelare som publik måste vi också vara attraktiva utanför isen. Vi anser att det är väldigt viktigt att göra skillnad på riktigt. Att göra rätt och bidra till en bättre värld är inte något som påverkar de sportsliga prestationerna eller tar av något annat - utan det är något som ger både till oss själva och andra.

Läs rapporten här.

Brynäs IF