Brynäs IF förstärker den kommersiella organisationen med spetsfunktioner

Publicerad:

Sedan 2021 har föreningen upplevt en stark kommersiell tillväxt både på privat- och företagssidan. Under två säsonger i rad har publiksnittet på herrsidan och beläggningsgraden i arenan ökat markant, samtidigt som företagssidan har vuxit och i dag har föreningen ett rekordstort antal partners anslutna. För att möta den ökade efterfrågan och ta tillvara på den potential som finns runt föreningen, förstärker nu Brynäs den kommersiella sidan med två spetsfunktioner: en kommersiell eventansvarig och en företagssäljare med inriktning på hållbarhet.

Amanda Frykman blir ny event- och värdskapsansvarig och kommer senast från en tjänst som driftansvarig för nattklubb och restaurang på Krog & CO. Hon har även tidigare drivit restaurangen Mokai, som både haft bar- och eventverksamhet. Simon Lindberg ansluter från Clockwork, där han tidigare varit konsultchef och assisterat många stora företag i regionen med bemanningslösningar.

– Först och främst är det glädjande att vi kan gå vidare med två spetsrekryteringar. Vi har känt sedan två år tillbaka att vi saknat en motor inom båda dessa områden. Dels för att kunna erbjuda ett ännu snabbare, effektivare och mer omfattande stöd vid aktiveringar med partners och våra temaaktiviteter. Jag hoppas också att våra satsningar på matcheventen märks – det händer mer i entréhallen och vi har fler matcher med kringaktiviteter. Därtill har vi en växande SDHL-verksamhet som också är väldigt prioriterad, så det känns fantastiskt att kunna tillsätta Amandas funktion. Amanda har dessutom ett starkt ledarskap, en fingertoppskänsla för service och älskar att vara där det händer. Det är precis den rekrytering vi behövde för att lyfta affärsverksamheten och stärka upplevelsen runt Brynäs IF, säger Jakob Westerlund, kommersiell chef på Brynäs IF.

Ett annat område som växt avsevärt de senaste ett och ett halvt åren är föreningens partnerskap inom hållbarhetsområdet. Föreningen har under lång tid drivit verksamheten En bra start som en samverkanslösning tillsammans med några av sina mest stöttande partners. Sedan 2018 har föreningen även drivit Jämställdhetsresan, och inför denna säsong lanserade man en långsiktig satsning för att reformera konceptet, som nu fått epitetet Morgondagens Brynäsare. Gällande arenautvecklingen finns flera partnerskap som fokuserar på arenans och föreningens miljöavtryck, med målsättningen att skapa en rättvis och hållbar arena – en övergripande strategi som sträcker sig från exponering till samhällsnytta.

– I dag ser vi en helt annan grund till varför företag väljer att ingå partnerskap med idrottsorganisationer. Det finns en större vilja att verkligen göra skillnad för nästa generation och skapa mätbara förändringar. Med vår position att göra skillnad ser vi att vi kan erbjuda ett engagemang och ett sammanhang som stärker regionens företag, både när det gäller medarbetarengagemang och CSRD-rapportering. Det här området inom vår försäljning har växt enormt de senaste två åren, och vi behöver en operativ resurs som kan utveckla både värden och relationer i vår region. Därför känns det fantastiskt att kunna rekrytera Simon. Han har en bakgrund med många av de företag som är involverade i dessa strategiska partnerskap, samtidigt som han har ett exceptionellt driv för att utveckla nya relationer. Han passar perfekt in med sin profil och sitt värderingsstyrda ledarskap för den här uppgiften. Det handlar om att skapa fler positiva sammanhang för företag att vara en del av – det betyder inte att det bara handlar om att synas med sin logotyp, utan det här är mycket mer än att bara sälja exponeringsytor, fortsätter Westerlund.

Båda funktionerna har anslutit under hösten och har därmed redan inlett sina respektive uppdrag. Det har varit en intensiv höst med flera temamatcher, många gånger med fullsatta läktare och en fin framfart i SDHL-sammanhang. Nu laddar föreningen självklart för att fortsätta på den inslagna vägen och växa med fler partners och fler fans på läktarna. 

– Det känns verkligen fantastiskt att få chansen att utveckla supporterupplevelsen i arenan, både för alla på läktaren under våra matcher och för alla partners som är här och aktiverar personal och kunder. Det handlar om att skapa ännu bättre service och förstärka vårt värdskap. Det är många som har arbetat hårt, och nu får jag chansen att utveckla detta ytterligare med regionens, enligt mig, absolut häftigaste idrottsvarumärke, säger Amanda Frykman, ny event- och värdskapsansvarig.

Även Simon Lindberg är entusiastisk över sin nya roll.

 – Jag har tidigare arbetat på andra sidan, hos en av föreningens största partners, och blev länge imponerad av mognadsgraden i hur man kan bygga strategiska affärsrelationer. Trots att ena organisationen är en ishockeyförening och den andra parten är en aktör inom HR och bemanning, har vi så otroligt mycket gemensamt. Just den kraften – att få använda sin verksamhet och sitt varumärke för att skapa fler vinnare, precis som Brynäs IF säger, både på och vid sidan av isen – lockar verkligen mig. Jag är väldigt inspirerad och ser mycket fram emot att skapa fler fina och stora relationer med våra partners, säger Simon Lindberg, ny ansvarig konceptsäljare med inriktning hållbarhet.

För mer information, vänligen kontakta:

Jakob Westerlund

Kommersiell chef, Brynäs IF

E-post: [email protected]

Amanda Frykman

Event- och värdskapsansvarig

E-post: [email protected] 

Simon Lindberg

Konceptsäljare med inriktning hållbarhet 

E-post: [email protected]