Idrottsföreningen Brynäs IF och konsumentföreningen Coop Mitt har en hel del gemensamt. Båda föreningarna är över 100 år ung och har stark lokal anknytning. Brynäs IF med anor från 1912 och Coop Mitt som grundades 1898 på just stadsdelen Brynäs. Nu inleder båda aktörerna ett partnerskap på strategisk nivå med syfte att både utveckla den digitala affären och stärka sitt hållbarhetsarbete i Gävle och regionen.
– Båda två aktörerna är starka föreningar som betytt och betyder mycket för lokalsamhället och för sina medlemmar. Coop Mitt delar även samma värderingar som Brynäs gällande hållbarhet och strävan efter en att skapa en bättre hållbar värld för framtida generationer. Brynäs bedriver flera viktiga hållbarhetsarbeten i vårt närområde, som syftar till en positiv inverkan på samhället och miljön. För oss går hållbarhet, hälsa och mat hand i hand och som Sveriges grönaste matkedja vill vi även verka som den goda kraften i vårt närområde. För oss känns det naturligt att tillsammans verka för att ge alla barn och ungdomar i vårt närområde en hållbar, hälsosam och Bra start i livet, säger Magnus Wåhlander, VD Coop Mitt
För Brynäs IF blir Coop Mitt det tredje utvecklingspartnerskapet i ordningen och det första inom den sociala hållbarhetsdimensionen. En signal som stärker möjligheterna för att skapa fler vinnare på och vid sidan av isen.
– Vi är jättestolta och tacksamma över att Coop Mitt nu väljer att kliva tillbaka in som partner till Brynäs IF och En bra start. Vi delar samma värderingar, värnar om ett starkt varumärke som står för ansvarstagande och ett aktivt samhällsansvar samtidigt som hungern att utveckla affärer och skapa fler vinnare lyser starkt, säger Håkan Svedman, klubbdirektör Brynäs IF.
Coop Mitt är åter tillbaka som partner till Brynäs IF och väljer går nu in mer kraftfullt en tidigare. Målsättningen är också att genom partnerskapet kunna erbjuda fler organisationer enkel och smidig hantering av förenings- och företagshandel. Något som också möjliggörs via enkel och smidig hantering av köp och fakturor. Där Brynäs IF nu blir en användare av den snabbt växande tjänsten.
– Förutom samarbetet med en En bra start är vi också glada att Brynäs IF väljer att använda Coops digitala tjänst för idrottsföreningar och företag, Coop Inköpstjänst. Tjänsten som sparar mycket tid åt Brynäs och möjliggör ett smartare, mer flexibelt, miljövänligt sätt att handla hållbara och hälsosamma produkter till sin lagverksamhet, säger Henrik Bouvin ansvarig B2B försäljning & samarbeten och fortsätter:
– Även vid bortamatcher blir det nu enkelt för Brynäs med hjälp av appen att fylla på spelarnas energidepåer. Med ett konto kan Brynäs handla i över 800 Coopbutiker runt om i Sverige eller beställa online på Coop.se. Nu slipper Brynäs hålla på med krånglig korthantering och stökig kvittoredovisning.
Coop MittPartnerskapet är tecknat på två år och båda partner har en tydlig ambition att växa tillsammans.
– Vi har haft långt gånga dialoger med Coop Mitt och det känns jättebra att kunna landa det här. Det här är ett kvitto på att vi gör rätt saker när det handlar om att skapa kommersiella värden för våra partners. Coop Mitt har sedan starten varit tydliga med att deras hållbarhet och affär går hand i hand - precis som Brynäs IF där vi vill vinna i samhället och på isen. Vi ser mycket fram emot att utveckla partnerskapet till nya nivåer, avslutar Jakob Westerlund, kommersiell utvecklingsansvarig Brynäs IF