Information kring ekonomin i Brynäs IF
Publicerad: 2016-04-18

Utifrån artikeln i lokaltidningarna angående ekonomin i Brynäs IF så uppstår det mycket frågor och oro hos våra följare. Vi har ännu inte gjort bokslut för säsongen, vårt verksamhetsår är mellan 1 maj- 30 april, men de större delarna runt ekonomin kan vi klargöra för.

Den stora anledningen till att Brynäs IF kommer att göra ett svagt resultat detta år är att vi inte levererat på budgeterade intäkter.Huvudpartnerskap har det budgeterats för två stycken nya partners under säsongen. Vi satt i slutförhandlingar under hösten med en partner som drog sig ur i sista stund. Det var i samband med den turbulens vi hade i media kring En bra start och Kommunavtalet. Vi kan tyvärr konstatera att det varit en stor risk att lägga så stor del av intäkterna i budgeten knutna till större partners.

Den andra delen vi tappar stort på i budgeten är centrala intäkter från SHL. Förhandlingar strandade och som ni säkert konstaterat har mittcirkeln varit tom denna säsong. Det har slagit hårt. Det som däremot är positivt är att vi på den lokala marknaden har vi höjt intäkterna med ca 1 mkr vilket varit otroligt viktigt sett till situationen. Publiksnittet hamnade på 5610 mot budgeterade 5500. Det har inte varit budgeterat för slutspel i årets budget. Vår Brynässhop har inte levererat enligt budget och det är en av anledningarna till att vi valt att skriva ett avtal med Intersport som tar över den delen helt. Vi behöver fokusera på rätt saker. Avtalet med Intersport är överlag ett mycket bra avtal för Brynäs IF.

Utgiftsbudgeten har vi klarat av bra generellt men då intäkterna inte följt budget innebär det att vi inte kan bära våra kostnader. Det innebär alltså att vi behöver ta ner våra kostnader och anpassa vår organisation till nuläget. Organisationen har varit under utvärderingen under säsongen så förändringen kommer att ligga i linje med det arbetet. Det kommer att göras besparingar över hela organisationen men samtidigt så behöver vi ha ett starkt representationslag på isen. Därför kommer inte besparingarna beröra spelarbudgeten. Vi har konsekvent agerat på utgifter under året men den större kostnadsmassan är svår att påverka under löpande verksamhetsår.

En bra start har ifrågasatts kopplat till de svaga ekonomiska resultaten senaste åren. Viktigt att påtala att marknadsintäkterna för Brynäs IF höjts varje år så uteblivna reklamintäkter på, till exempel, matchställ är inte orsaken till resultatet. En bra start har gett möjlighet till att skriva fler större och starkare avtal med partners än tidigare. Däremot kan vi konstatera att vi inte fått in så många partners så snabbt som det budgeterats för.

Vårt arenabolag (BAAB) har haft ett bra år. Vi har höjt försäljningen i restaurangen och haft ett flertal större event. Konceptet med Skybar har varit mycket lyckat.

Vi har ett eget kapital men Brynäs IF måste bryta trenden som varit de senaste åren omedelbart. Det kommer löpande att komma ut information och vi ser gärna att så många medlemmar som möjligt kommer till årsmötet den 21 juni.

Johan Stark, Klubbdirektör Brynäs IF