• Huvudsponsorer

Torsdag Tor 18 Oktober Okt
Lördag Lör 20 Oktober Okt
Söndag Sön 21 Oktober Okt
Onsdag Ons 24 Oktober Okt
Lördag Lör 27 Oktober Okt
Tisdag Tis 30 Oktober Okt
Onsdag Ons 31 Oktober Okt
Torsdag Tor 1 November Nov
Lördag Lör 3 November Nov
Tisdag Tis 13 November Nov
Torsdag Tor 15 November Nov
Idag 17 November Nov
Söndag Sön 18 November Nov
Torsdag Tor 22 November Nov
Fredag Fre 23 November Nov
Lördag Lör 24 November Nov
Onsdag Ons 28 November Nov
Torsdag Tor 29 November Nov
Lördag Lör 1 December Dec
Söndag Sön 2 December Dec
Onsdag Ons 5 December Dec
Torsdag Tor 6 December Dec
Lördag Lör 8 December Dec
Onsdag Ons 19 December Dec

Brynäs och En bra starts huvudpartners: Därför är SDHL-satsningen så viktig

8 september 2018 14:50
Dam

Söndag 14.00 spelar Brynäs IF seriepremiär i SDHL med en totalrenoverad strategi. Nu går föreningens huvudpartners ut gemensamt och berättar varför satsningen på att lyfta damhockeyn är så viktig.


I våras riktades kritik mot Brynäs IF:s sätt att hantera klubbens damsatsning och SDHL-truppen.

Åsikterna framfördes dels externt, exempelvis i media.

Men ambitionen att lyfta föreningens SDHL-lag fanns också hos Brynäs huvudpartners.

Via sitt engagemang som huvudpartners för den sociala verksamheten, En bra start, har de fem verksamheterna (Länsförsäkringar Gävleborg, Bilbolaget, Sandvik Coromant, Bauer och Gävle Kommun) tagit en aktiv roll i att vara en samhällskraft som arbetar för barn och ungas rätt och möjligheter i samhället.

De verkar också för ett mer jämställt samhälle – och i en förlängning en mer jämställd idrott.

Därför var krafttaget för en förbättrad damsatsning en högt prioriterad fråga för den styrgrupp som alla huvudpartners bildar.

Nu går de gemensamt ut och berättar sina tankar.

Bilbolagets VD, Robert Lipskog.

-Vi tycker att det rentav var avgörande för vår framtid som huvudpartner att Brynäs valde den här inriktningen. Vi vill verka för ett jämställt samhälle och tycker det är viktigt att damlaget får lyfta tillsammans med herrlaget.

Ann-Sofie Wesslén-Weiler, hållbarhetsansvarig hos Länsförsäkringar Gävleborg.

-För oss är det naturligt att jobba för jämlika villkor, det är en de viktiga frågorna i vårt hållbarhetsarbete. Vi vill bidra till att Brynäs damlag fortsätter att vara vinnare både på och utanför isen, och vi vet att satsningen är viktig över tid också för nästa generation damspelare.

Marcus Johnsson, Marketing Director på Bauer Hockey Europe & International.

-Vi står till hundra procent bakom Brynäs satsning på damhockey. Det här går helt i linje med vårt eget arbete med initiativet ”The women’s movement never stops” som sedan ett år tillbaka verkar för ökad jämställdhet inom hockeyn samt att inspirera fler unga tjejer till att börja spela. Hockey är en lagsport där alla är lika viktiga, oavsett ålder, kön eller bakgrund och vi är mycket glada över Brynäs initiativtagande som ännu en förening att engagera sig i frågan. Vi hoppas och tror att satsningar likt denna kan inspirera än fler föreningar att verka för en långsiktig utveckling av dam och- tjejhockey i hela landet, säger Marcus Johnsson, Marketing Director på Bauer Hockey Europe & International.

Söndagen den 9 september spelar Brynäs seriepremiär i SDHL.

Matchen spelas på hemmais i Gavlerinken mot SDE – nedsläpp klockan 14.

Klubben har bland annat värvat kanadensiska stjärnforwarden Jennifer Wakefield och den svenska landslagsforwarden Erika Grahm.

Marcus Johnsson, Marketing Director på Bauer Hockey Europe & International.

-Vi har följt utvecklingen under värvningsperioden med stort intresse och det har varit tydligt att Brynäs tar den här satsningen hela vägen. Det är två riktigt tunga värvningar man fått in med Jennifer och Erika som både på och utanför isen är fantastiska förebilder. Spelare som dessa personifierar de grundvärderingar hockeyn står för och de kommer kunna bidra som en mycket positiv kraft för att nå ut och höja intresset i samhället

Patrik Stenvard, kommunstyrelsens ordförande (M), Gävle kommun.

-Gävle är en av Sveriges främsta idrottsstäder och vi har många framgångar att glädas över. Idrottsverksamheten är viktig och att vi nu satar även på damhockey är ett steg i rätt riktning för likvärdig idrott. Nu ser vi fram emot fler SM-guld i Gävle.

Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet, Brynäs IF.

-Vi har fattat ett strategiskt beslut att Brynäs IF ska vara en positiv kraft i utvecklingen för jämställdhet och hockey för flickor och damer. Vi är precis i procssen att starta någonting den här säsongen – som sedan ska leda till att vi är landets ledande klubb och även vinner vårt första SM-guld i svensk damhockey. Därför är det oerhört viktigt och glädjande att våra huvudpartners tar frågan på samma allvar som vi – och utmanar Brynäs som förening att driva mot att utvecklas och skapa bättre förutsättningarna för flickor och damer.

Varmt välkommen till seriepremiären, söndag 14.00. Brynäs tar emot SDE i Gavlerinken!