Sedan senaste medlemsmötet – referat och återkoppling runt identitetsarbetet
Publicerad: 2024-05-04
Under marsmånad höll Brynäs IF sitt senaste medlemsmöte. Ett återigen välbesökt sådant med närmare 120 deltagare. Totalt har fyra medlemmöten genomförts
under säsongen. Två digitalt och två fysiska med vad vi från föreningens sida upplever, har varit konstruktiva och framåtlutande möten. Alla möten har haft
en igenkänningsfaktor med en sammanfattning av det sportsliga och kommersiella läget följt av en avrapportering från verksamhetsplanen. För vilket har genomförts i stoppljus- form enligt parametrarna grönt, rött eller gult. Det fjärde medlemsmötet fick alltså den sista avrapporteringen i den formen innan mötet sedan gav plats för en längre sportslig analys från sportchef Johan Alcén. Mötet skedde under den första kvartsfinalen hemma mot BIK Karlskoga.

Ordförande Conny Jonsson gav en lägesbild ur ett styrelseperspektiv. Ett fortsatt kontrollerat läge där styrelsen har vågat prioriterat satsningar på ytterligare förstärkningar inom det sportsliga. Föreningen understryker sin tacksamhet över det stora stöd på hemma- som bortaplan samt den stora tacksamhet till alla partners som vågat ökat sina investeringar i föreningen. En stort glädjande del att kunna konstatera är den stora publiktillströmning fortsatt under säsongen något som också lagt grunden för ökade investeringar.

Klubbdirektör Håkan Svedman och föreningens kommersiella chef Jakob Westerlund gav sedvanligt en lägesbild från den ”stoppljus-struktur” som har implementerats till säsongen. Även den tangerade och förtäljde lite mer djupgående om arbetet med den ekonomiska tillväxten och en fullsatt arena. Arbetet med en levande hemmastå går åt rätt håll och var en positiv utvecklingskurva sedan senaste mötet. En bild över publikrekryteringsarbetet presenterades och en rapport om kommersiella läget i föreningen. Ett stabilt läge där föreningen markant ökat sin positionering och sina intäkter vilket gjort att investeringar varit möjliga inom sportsliga leden. Även verksamheten En bra start går fortsatt starkt och påvisar väldigt goda effekter för regionens invånare och för våra investerare. Trots en viss personalomsättning och ny omvärld med spel i Hockeyallsvenskan står sig samhällsarbetet och verksamheten En bra start stabil. Verksamheten har positionerat Brynäs IF på ett positivt i media och bland samarbetspartners under hösten.

Föreningen föredrog också det ekonomiska läget för föreningen, där man med publiktillströmningen och stark partnerförsäljning har ökat intäkterna markant mot budget. Kostnadssidan har också ökat, dels på grund omvärldsläget och inflationen och dels på ökade sportsliga satsningar. Budgeten för året är lagd med ett planerat underskott för att kunna maximera chanserna för ett snabbt återtåg till SHL, därtill har också föreningen beslutat att skjuta till mer medel för investeringar i spelartruppen på herrsidan. Ett underskott som resultat är därför både sannolikt och planerat.

Valberedningen gav också sin lägesuppdatering inför årsmötet. Där har Dan Ekholm valt att lämna arbetet i valberedningen men valberedningen gav också ett lugnande besked och fortsätter helt enligt plan med ledamöterna Jan-Erik Silfverberg och Stefan Canderyd. Där riktas resurserna mot kommande årsmöte och man beskrev på mötet vilka milstolpar som finns inför kommande tid. 

Här nedan följer en rapport från arbetet med identitetsarbetet

Under januari presenterade Brynäs IF:s styrelse och ledning en sammanfattning av den identitet som arbetats med att implementeras i föreningen. En gedigen genomlysning, vilket också identifierades i analysgruppens slutsatser om avsaknad, har genomförts för att gå till botten om vad Brynäs IF ska stå för. Något som pågått från juni 2023 till och med årsskiftet. Analysgruppen lämnade sin analys på årsmötet i juni 2023, där just en av punkterna var en avsaknad av en trygg och tydlig identitet för föreningen att luta sig mot. 

Brynäs IF är en av Sveriges mest anrika idrottsföreningar, både sett till framgång och tradition. Med våra tretton SM-guld och med positionen som en av kommunens absolut största idrottsaktör har vi stora möjligheter men också stort ansvar. Sedan tidigare har föreningen och medlemmarna enats om föreningens vision, vi ska leda utvecklingen av svensk ishockey. Det ska vi göra på och vid sidan av isen vilket också är något som ställer höga krav på oss själva och våra medlemmar att leverera med den kvaliteten i stort som smått i vårt genomförande. En vision ska vara nåbar men också något som på långsikt är något att sträva efter. Något som ska vara kraftsamlande. Brynäs IF är mycket ödmjuka för att det är en långväg dit, men att den är helt nåbar. Vi vill definieras som det ledande exemplet, i allt från hur vår sportsliga verksamhet uppfattas på dam och herrsidan till hur kvaliteten inom vår barn- och ungdomsverksamhet håller, till hur vårt sociala avtryck och ansvarstagande för regionen betyder samt hur vår kommersiella verksamhet gör oss till ett modernt lönsamt företag. Vi ska enkelt sagt skapa vinnare på och vid sidan av isen vilket också är precis hur vår mission lyder. 

Varje år presenterar Brynäs IF för medlemmarna en verksamhetsplan som på årlig basis ska korrelera och driva mot visionen. Det är årets aktiviteter som ska ta oss en bit på vägen mot att nå visionen. 

Föreningen valde under hösten 2023 att inleda ett identitetsarbete med syfte att klargöra vad Brynäs IF ska stå i sin resa att nå visionen. Identitetsarbetet skainte beblandas med aktiviteter i verksamhetsplan eller för den delen strategi och taktik för att nå visionen. Identitetsarbetet är ett arbete helt dedikerat till hur vi ska beteoss mot varandra och mot omvärlden. 

Under våren har våra medlemmar fått gett feedback på den presenterade identiteten:

- Identiteten med vår vision känns lockande och kittlande

- Mer än tre av fyra av respondenterna stod helt bakom eller tycker att innehållet har en bra inriktning. Ytterligare hälften av kvarvarande hade ingen djupare åsikt.

- Värdeorden i Brynäsandan känns genuina och äkta

- Det som lyfts är att visionen är svår att nå upp till och att man kan uppfattas som väl offensiv (särskilt om man bara ska gå efter herrlagets presentation)

Egentligen ingen lyfter något större motstånd, snarre tävrtom - att definitionen av Brynäsandan och dess innehåll och kulturella vägledning om hunger, engagemang och gemenskap är precis de man vill ska associera en Brynäsare. Glädje och stolhet är frekvent i återkopplingen.

Under tio procent är tveksamma till det som presenteras. Det som är genomgående för den typen av återkoppling är att det uppfattas som löst och floskelaktikgt. Det finns också röster för att det materialet är för överambitiöst. Där nämns att vägen mellan vision och handlingsplan önskas vara tydligare. Däremot är det värt att nämna att en klar majoritet anser att visionen kittlar och att den rimmar med föreningens tradition och historia.

Något som också nämns i återkopplingen är ”huret” något som i sig föreningen är tydliga med inte är en identitesfråga. Brynäs IF vill förtydliga, detta är inte ett aktivitetsdokument eller en verksamhetsplan. Identiteten är ett dokument som ska vara ledande och styrande för hur vi ska uppfattas, inte vilka aktiviteter som ska genomföras för att ta oss mot visionen. Det presenteras i verksamhetsplanen.

Exempelvis, att vi har som mål för året att öka publiksnitt eller nå en viss sportslig framgång, det är något som klargörs i verksamhetsplanen och följs upp där.

Sammanfattningsvis arbetar föreningen vidare med identitetsarbetet med full kraft, med den starka och sammansvetsande säsongen vi har i ryggen bakom oss så ser vi med tillförsikt fram mot kommande säsong. Medlemmar kan på samtliga medlemsmöten förvänta sig en återkoppling på hur arbetet med att implementera identiteten fortlöper.

Huvudpartners
Officiella Partners