Succé för nya Kallzon – fullbokat direkt

Publicerad:

"Norrlands Guld Kallzon" är en ny serveringsmiljö i arenan Monitor ERP Arena för Brynäs IF, som öppnades i början av säsongen 2025/2026. Den är belägen på plan fyra, tidigare där "Hockey-Höjdaren" låg, och erbjuder en skybar-liknande upplevelse med street food-inspirerad mat och ett brett dryckesutbud. Miljön har panoramavyer över isen och premiär för konceptet var i oktober 2025.

Arbetet med att utveckla plan fyra i Monitor ERP Arena pågår för fullt. Premiären har redan blivit succéartad – mot Leksand var Norrlands Guld Kallzon fylld till bristningsgraden och gav publiken en helt ny upplevelse på plats. Två nya koncept står i fokus för utvecklingen av plan fyra: Norrlands Guld Kallzon och Wille’s Lounge.

Norrlands Guld Kallzon etableras i det hörn där den tidigare ytan "Hockey-Höjdaren" låg. Det blir en helt ny serveringsmiljö inspirerad av en kallzon – ett öppet och luftigt serveringsområde i skybar-anda, där gästerna erbjuds en avslappnad och social atmosfär med utsikt över isen. I samarbete med Norrlands Guld tas ett mat- och dryckeskoncept fram med tydliga street food-influenser. Här kan gästerna förvänta sig en meny med bland annat burgare, ribs och wings, tillsammans med ett välkuraterat dryckesutbud.

På motsatt sida av långsidan byggs en ny lounge och nya logeutrymmen, Wille’s Lounge, tillägnad en av Brynäs IF:s mest ikoniska profiler – målvakten och eldsjälen Wille Löfqvist. Loungen blir en exklusiv och varm mötesplats som kombinerar en öppen loungedel med fyra separata loger – alla med sin egen unika miljö och karaktär. Inredningen kommer att präglas av mörka träslag, som mahogny, och en helhet där service, komfort och kvalitet på mat och dryck håller högsta nivå.

MONITOR ERP ARENA- PLAN 4 BISTRO

Hela plan fyra har, utifrån det övergripande loge-konceptet, skapats till en spännande och unik miljö med bistro kombinerat med fyra intilliggande loger där trivsel möter upplevelse. Här omsluts gästerna av en helhetskänsla utöver det vanliga, med panoramavyer som ger känslan att man svävar ovanför rinken. Från varje loge upplevs arenans puls på ett nytt, storslaget sätt – intimt och samtidigt mäktigt. De fyra logerna är individuellt utformade för att möta olika behov. Interiören präglas av dova kulörer, noggrant utvalda material och genomtänkta detaljer som förstärker känslan av elegans och närvaro.

– Det känns väldigt fint att få skapa en plats i arenan som bär Willes namn. Han var en stor del av Brynäs både på och utanför isen, och den här loungen blir ett sätt att hedra hans minne, säger Jakob Westerlund.

Den nya kapaciteten i arenan kommer att presenteras när öppningen av ytorna kan fastställas och tillstånden är klara. Tills vidare gäller fortsatt en officiell kapacitet på 7909 åskådare.

Bakom projektet står ett nära och långsiktigt samarbete mellan Brynäs IF och klubbens officiella design- och fastighetspartner, Kontrollbolaget. Tillsammans har man utvecklat arenan steg för steg – alltid med både funktion, upplevelse och identitet i fokus. Kontrollbolaget har under flera år varit en avgörande del av Brynäs moderniseringsresa, med djup förståelse för klubbens värderingar och behov.

– Det känns fantastiskt, vi bygger en miljö med panoramavyer som ger känslan att man svävar ovanför rinken, säger Emelie Frisk, arkitekt på Kontrollbolaget. Kontrollbolaget som nyligen förlängde partnerskapet som design- och fastighetspartner.

– Det här är ett samarbete vi är väldigt stolta över. Kontrollbolaget har inte bara varit en projektpartner, utan också en strategisk kraft i att utveckla hela arenaupplevelsen – från vision till färdig yta. Det är en relation som bygger på tillit, respekt och en gemensam vilja att ta nästa steg, säger Westerlund.

Behovet av fler ytor har varit tydligt. Under förra säsongen snittade Brynäs IF över 7700 åskådare per match, med flera helt utsålda hemmamatcher. Det starka publiktrycket och intresset från både privatpersoner och företag gör att nya lösningar krävs för att möta efterfrågan.

– Det är en fantastisk känsla att vi fyllt Monitor ERP Arena gång på gång. Det är en otrolig kraft i den här publiken – ett tryck som inte bara ger energi till laget, utan som också visar att vi behöver växa vidare, säger Westerlund.

Mer kontakt:

Jakob Westerlund, Kommersiell chef Brynäs IF

[email protected]

Brynäs IF