Utvärdering av En bra start 2024/2025 - här är den socioekonomiska effektrapporten
Publicerad:

Sedan etableringen av En bra start har tiotusentals barn och unga mött både glädje och inspiration genom aktiviteter som Kompissnack, lovaktiviteter och Barnkonventionens dag. Genom åren har ungdomar fått sommarjobb, ledare har hittat nya vägar vidare och skolor har kunnat använda Brynäs IF:s och En bra starts närvaro som en resurs i vardagen. Frågan är ofta svår att besvara: vad ger det egentligen för effekt?
En bra start har ett långsiktigt och hållbart perspektiv på de satsningar och val som görs. En långsiktighet som tydliggörs utifrån mätbara effekter och samhällsvinster. Genom våra tre verksamhetsområden, Kompis, Rörelse och Sysselsättning skapar vi förutsättningar för fler att få en bra start i livet. Genom att varje år presentera en socioekonomisk effektrapport vill vi visa vad vårt arbete inom En bra start faktiskt ger. Tillsammans med våra huvud- och officiella partners har det nu blivit dags att presentera socioekonomiska rapporten av En bra start, för verksamhetsåret 2024/2025. Syftet med rapporten har två delar. Det interna syftet är att ge stöd och underlag för En bra start, Brynäs IF, att planera, leda och utveckla verksamheten vidare i samverkan med våra officiella och huvudpartners. Det externa syftet är att ge olika intressenter möjlighet att få inblick i och värdera föreningens insatser och visa på relevansen av våra val.
Vi vet att tidiga förebyggande insatser är avgörande för att barn inte ska hamna i utanförskap. Effekterna är ofta dolda, men betydelsen kan vara avgörande. I årets utvärdering bland lärare och pedagoger framkommer tydligt att En bra start gör skillnad:
- 96% anser att det är bra att Brynäs IF och En bra start kommer ut och pratar med eleverna.
- 80% upplever att besöken fyller en gynnsam ambassadörsfunktion.
- 84% menar att besöken och kompissnack ger ett positivt avtryck hos många elever.
- 80% ser en positiv påverkan på klassrumsmiljön.
- 92% tror att kompissnack fungerar långsiktigt socialt förebyggande.
- 76% uppger att de tar med sig verktyg från kompissnack in i det dagliga arbetet.
Även om bilden är mer splittrad kring påverkan på rasterna – där 52% inte har någon åsikt – visar resultaten sammantaget att arbetet uppfattas som både relevant och användbart.
– I allt vi gör har vi ett främjande och förebyggande perspektiv. Vi bygger aktiviteter som är återkommande och långsiktiga, inte tillfälliga satsningar. Att vi nu ser dessa effekter i skolorna visar att vi är på rätt väg, säger Jakob Westerlund, kommersiell chef i Brynäs IF.
En bra start vilar på de tre verksamhetsområdena Kompis, Rörelse och Sysselsättning – områden som formats för att möta de samhällsutmaningar som finns i Sverige, Gävleborg och Gävle. Här handlar det om att stärka barns rättigheter, hejda den ökande psykiska ohälsan, skapa meningsfull sysselsättning och ge fler barn tillgång till rörelse och gemenskap.
– Vi är stolta över de resultat vi ser. Vi har haft tålamod i tio år och med styrkan i vårt varumärke och partnerskapet vi byggt upp kan vi tillsammans möta samhällsutmaningarna på ett systematiskt sätt. Att så många pedagoger bekräftar effekten av våra insatser är både glädjande och motiverande, fortsätter, Jakob Westerlund, kommersiell chef i Brynäs IF.
Genom samverkan med Brynäs IF:s huvud- och officiella partners fortsätter vi att utveckla arbetet. Alla partners delar en gemensam vilja: att göra skillnad för nästa generation.
Huvudpartners
Sandvik Coromant
Bauer
Gävle kommun
Monitor ERP
Officiella partners
Intersport
Wecall Sports
Clockwork
Gevalia
LF Gävleborg
Bilbolaget
Gävle Energi
Västanhede